Elnök
Nagy Zoltán
nagyzi2001@gmail.com
Titkár
Nagy Barbara
nbarbyl515@citromail.hu
A KTE Békés Megyei Területi Szervezet Vízmű iskolai utasai szakcsoport szervezésében 2015. április 08-án megrendezésre került az
„Utaztak az „utasok”
c. szakmai nap
A kirándulást Tóth – Nagy Terézia tanárnő szervezte az „utas” osztályoknak. Az eredeti program szerint Kecskeméten a 441-es számú elkerülő út építését tekintettük volna meg, de sajnos a kivitelező egyéb okok miatt lemondta a programot. Így jutottunk el a készülő orosházi úti felüljáróhoz, ahol a kivitelezési munkálatok különböző szakágait vettük szemügyre.
Az első látnivaló a híd előtti kereszteződés felállósávjainak bazaltbetonozása volt, melyet Nagy Viktor, a Swietelsky munkatársa mutatott be. Elmondta, hogy az autók fékezőerejének hatása miatt az aszfaltburkolat a lámpás kereszteződésekben könnyen felgyűrődik, nyomvályúsodik, de ezzel a különleges technológiával a hiba elkerülhető. Utólag szenzorokat is építenek be, amelyek segítik a kereszteződésen áthaladó forgalmat.
Ezt követően a Közgép képviselője, Petrik László bemutatta a jelenleg folyó hídépítési munkálatokat. Mesélt a háttöltésről, mely különleges szemszerkezetű anyagból készült azért, hogy a süllyedéséből származó deformációk minél kisebbek legyenek. Majd fölhívta a figyelmünket arra, hogy a töltésbe elhelyezett csapadékgyűjtő medencének milyen fontos szerepe van rendkívüli esőzéseknél, ugyanis összegyűjti a hídról érkező csapadékot, így menetesítve a város vízelvezető rendszerét.
A háttöltést elhagyva a vasbeton híd zsaluzatának állványzatát és benne a betonozást előkészítő vasalás munkafolyamatát láthattuk. Továbbhaladva az acélhidat és a hídfő tartóelemeit, a pilonokat csodálhattuk meg, melyek a szerkezet elkészülése után 13500 tonnát fognak viselni.
Utazásunk második állomása a Kiskőrösön található Közúti Szakgyűjtemény volt. A múzeum bejáratánál egyből egy érdekesség várt minket, egy Gerber-féle tartós hídszerkezet, ezen keresztül lehet bejutni az épületbe. Bent láthattuk az ókori római időkből származó kitűzési módszereket, a legkezdetlegesebb útépítésre és – fenntartásra használt eszközöket. Az udvaron munkagépeket vehettünk szemügyre, illetve kézügyre. Ugyanis a múzeum egyik úthengerét vezethettük, nagy örömünkre. Láttunk finisereket, útburkolatfestő gépeket, közutas Trabantot és nem utolsósorban a földmunkákhoz használatos grédereket is. A múzeum igazgatója, Szászi András sajnos nem tudott jelen lenni látogatásunkkor, de szívélyes üdvözletét küldte a vízműsöknek, hiszen ő is egykor az iskolánk diákja volt.
A szakmai tanulmányút költségeihez jelentős mértékben járult hozzá iskolánk alapítványa, és a Közlekedéstudományi Egyesület (KTE), melyet ezúton is szeretnénk megköszönni.
Reméljük, hogy a jövőben is részt tudunk venni ilyen hasznos és érdekes szakmai utazásokon!