Sorozatunkban a Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) létrehozása óta eltelt 75 év legfontosabb állomásairól, a szervezet fejlődéséről és nem utolsó sorban a jövő lehetséges irányairól kérdeztük azokat a szakembereket, akik a kezdetektől, illetve napjainkban játszanak meghatározó szerepet a KTE életében.
Dr. Kerékgyártó János, a KTE társelnöke, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára
Jó egy ilyen közösséghez tartozni
Amikor 2002-ben elkezdtem a közlekedés területén, azon belül is az ágazati minisztériumban dolgozni, elsősorban a konferenciákon és más rendezvényeken keresztül nyílt alkalmam megismerkedni a KTE tevékenységével. 2005-ben szinte pályakezdőként léptem be az Egyesületbe, ahol hosszú ideig csak tagként, majd később előadóként vettem részt. Idővel felkértek, hogy elnökségi tagként majd pedig társelnökként segítsem az Egyesület munkáját.
A KTE korábban is jelentős szerepet töltött be az ágazat szereplőinek összefogásában, és napjainkban is jelentős számú tagjával meghatározó szakmai és tudományos szervezete a közlekedésnek.
A szakmai műhelymunka mellett kiemelt tevékenységének tartom a rendezvények szervezését, mivel az egyik legfontosabb szakmai szervezetként ezáltal tudja összefogni a szektor közösségét, biztosítani a folyamatos információáramlást, és ezzel formálni a közlekedési társadalmat.
Lényeges vonása az Egyesületnek, hogy szakmai alapon szerveződik, tagként kiemelt szakemberek vesznek részt tevékenységében, a közlekedési ágazat legfontosabb területeit lefedve, valamennyi generációból.
A szakemberek számára a KTE lehetőséget biztosít a tudományos tevékenységük kibontakoztatására, így mindenki az egyéni teljesítményével hozzájárulhat a komplex munkához az Egyesület céljaival is összhangban.
Hetvenöt év nagy idő egy Egyesület életében, a hagyományaink és szakmai munkánk folytatásával biztos vagyok abban, hogy a százat is közösen ünnepelhetjük.
A szakma vonzóvá tétele érdekében olyan felületeket kell biztosítani, ahol a fiatal szakemberek is találkozni tudnak az Egyesülettel, és ezáltal látják, hogy olyan munka zajlik egy olyan közösségben, amihez érdemes csatlakozni. A KTE belső szakmai munkájában kifejezetten célozza a fiatal szakembereket, lehetőséget ad arra például, hogy az egyetemisták különböző pályamunkáit lehessen értékelni. Ezáltal a fiatalok már egyetemista korukban találkozhatnak olyan szakemberekkel, akikkel valid, érdemi problémákat tudnak átbeszélni. Ezt az irányt a magam részéről is kiemelten támogatom, örömömre szolgál, hogy a pályamunkák értékelésekor és a különböző konferenciákon nagyon szép számban jelen vannak és részt vesznek a fiatalok is. Követendőnek tartom azt a gyakorlatot, hogy a rendezvényeken, konferenciákon a rutinos szakemberek mellett a fiatalok is szerepet kapnak, hogy gyakorlatot szerezzenek, ismertebbek lehessenek. Ez egy jó ugródeszka lehet, ha valaki tartósan ebben a szakmában kíván dolgozni, kiváló lehetőség kapcsolatteremtésre és mentorálásra.
A KTE egyik legnagyobb erénye a folyamatosság, 75 éve létezik, egyre szélesebb körben próbál bevonni szakembereket, amely által már nem csak egy műszaki közösség, hanem az évek során széles spektrumú ernyőszervezetté vált. Nagyon büszkék lehetünk arra, hogy a közlekedési ágazat ilyen szép kort megért szakmai tömörüléssel rendelkezik. Ezúton is szeretném megköszönni az Egyesület vezetőinek munkáját, akik ezen a több mint hét évtizeden keresztül sikeresen menedzselték az Egyesület működését, és a feltételek megteremtése mellett – a folyamatosság és a megújulás érdekében – hangsúlyt fektettek a fiatalok bevonására, a szakma népszerűsítésére, új innovatív megoldások kialakítására.
Külön köszönet illeti Dr. Fónagy János elnök urat több évtizedes kiemelkedő, a közlekedési szakmáért és az egyesületért végzett munkájáért, akinek személy szerint is köszönettel tartozom, mint szakmai mentoromnak.
Annak idején jómagam is sokat kaptam az Egyesülettől, elsősorban szakmai támogatást és közlekedési kapcsolatrendszert, amely egy pályakezdő számára kiemelt jelentőségű. Az ember – főként fiatal szakember korában – egyébként is mindig egy szűk szakterületen mozog, ám azzal, hogy belépett a KTE-be kinyílik előtte a világ. Ma már az elnökségi üléseken és a küldöttgyűlési üléseken találkozhatok azokkal a szakértőkkel, akikkel vagy még nem találkoztam, vagy akiket csak névről, arcról ismerek. Egyrészről inspiráló kapcsolatokat kaptam, másrészről jó látni egy ilyen közösséget, ahol ennyi elkötelezett ember próbál a közlekedéssel kapcsolatos saját területén, egy ernyőszervezet összefogásában tenni az ágazat fejlesztéséért és jobbá tételéért. Jó egy ilyen közösséghez tartozni.