Sorozatunkban a Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) létrehozása óta eltelt 75 év legfontosabb állomásairól, a szervezet fejlődéséről és nem utolsó sorban a jövő lehetséges irányairól kérdeztük azokat a szakembereket, akik a kezdetektől, illetve napjainkban játszanak meghatározó szerepet a KTE életében.
Dr. Fónagy János, parlamenti államtitkár, miniszterhelyettes, a KTE elnöke
Erősíteni kell a szakmapolitikai érdekérvényesítő képességet!
A XXI. században a nagy változások korát éljük, a KTE tagjainak elvárásai is megváltoztak az egyesülettel kapcsolatban. A múltban elkülönültek az egyes közlekedési szakmai tagozatok és az egyes szakmai konferenciák is. Az Egyesület munkáját mindenki a saját szűkebb szakmai szemüvegén keresztül látta. Ennek következtében az egyes szakterületek belső kapcsolatai erősödtek, miközben az általános közlekedéspolitika iránti érdeklődés kisebb mértékű volt. Ma az egyes ágazatok kezdenek feloldódni a közlekedés gazdasági és politikai olvasztótégelyében.
Természetesen minden egyes emberi tevékenységben fontos az együttműködés, így a közlekedési szakma szempontjából is kiemelkedő szerep jut a kooperációnak. Egy gyártási folyamat során bármit ki lehet venni a rendszerből, de egy megtörtént közlekedési konfliktust már nem lehet reparálni, ezért van nagy jelentősége a közlekedésben az együttműködésnek. Az Egyesület – konferenciák, tanácskozások szervezése útján – mindig is nagy hangsúlyt helyezett a szakmai és emberi kapcsolatok ápolására, a szakmai és emberi értékőrző szemlélet fenntartására.
Nekem személyes megtiszteltetést jelent egy olyan szervezet élén állni, amely mindig is stabil és biztos szakmai és emberi hátteret biztosított annak a feladatnak, amelyet Magyarország közösségi közlekedését biztosító vállalatok tulajdonosi felügyeletének ellátása során végeztem. Az Egyesület dolga most is az, ami mindig is volt, és ami egyben kiemelkedő erényét is jelenti: magas színvonalon és elhivatottsággal végzett szakmai feladatok teljesítése, a közlekedéstudomány elméleti és gyakorlati művelésének elősegítése, a közlekedéstudomány eredményeinek népszerűsítése, a közlekedésbiztonság növelése, és a közlekedési kultúra fejlesztése. A feladat mindig ugyanarról szól, de fontos, hogy mindig, minden körülmények között legyen miről szólnia.
A KTE az idők folyamán mindig is igyekezett a szakma keretei között maradni, ami önmagában is értéket hordoz. Apolitikus hozzáállása miatt az Egyesület érdekérvényesítő képessége viszont szerényebben fejlődött. A KTE-nek fel kell ismernie, hogy a jövőben kimagasló professzionális tevékenysége mellett, közéleti feladatok vállalása révén erősíteni kell szakmapolitikai érdekérvényesítő képességét.