Az elmúlt hetekben a fővárosi önkormányzat, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Budapest Közút folyamatosan elemezte a forgalom alakulását. A drasztikus forgalomcsökkenés alapjaiban változtatta meg Budapest közlekedését. A BKK egyes járatain kilencven százalékkal csökkent az utasok száma, emellett a gépjárművek forgalma is megközelítőleg felére esett vissza. A járványügyi veszélyhelyzet miatt sokan keresnek átmenetileg olyan közlekedési módokat, amelyekkel minimalizálhatják a másokkal való érintkezést. Ennek és a MOL Bubi árának drasztikus csökkentésének köszönhetően az elmúlt időszakban nőtt a kerékpáros forgalom Budapesten.

(fotók, plakát: BKK)

A koronavírus-járvány okozta forgalomcsökkenés a nehézségek mellett lehetőséget biztosít arra, hogy gyors beavatkozással javuljon Budapest kerékpár-közlekedési hálózata. A kerékpározás a járványügyi veszélyhelyzet idején is megfelelő közlekedési forma. Karácsony Gergely főpolgármester a főváros döntéshozói és közlekedési szakemberei bevonásával a növekvő tendenciát mutató kerékpáros közlekedés feltételeinek gyors továbbfejlesztéséről döntött, ezzel egy fenntartható alternatívát biztosítva a közlekedőknek. A fővárosi önkormányzat a biztonságosan használható kerékpárutak azonnali növelésével segíti az emberek munkába járását, illetve javítja a járványhelyzet idején stratégiailag is fontos egészségügyi intézmények elérését.


Első ütemben a belvárosi főhálózat jön létre

A Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Közút szakemberei már korábban elkészítették a hálózatfejlesztési terveket, az irányonként többsávos utak szélén kerékpársávokat alakítanak ki. Az intézkedések bevezetését a kedvező időjáráshoz igazították, így április elején megkezdődik a szakaszok kivitelezése, elsőként a Bartók Béla út és a Tétényi út kerékpáros átalakítása valósulhat meg. Az ezt követő szakaszokat a fővárosi önkormányzat a kivitelezés üteméhez igazítva, a megnyitott szakaszok tanulságait elemezve jelenti be és nyitja meg.

A lecsökkent közúti forgalom következtében a gépjárműforgalom érdemi korlátozása nélkül is kialakítható egy bringás főhálózat a Hungária körúton belüli városrészeken. Ezzel olyan utakon is biztosíthatóak a biztonságos kerékpározás körülményei, amelyeken eddig csak kevesen mertek biciklizni. Az ideiglenes forgalmi állapot várhatóan szeptemberig marad fenn, azonban a szakemberek folyamatosan gyűjteni és elemezni fogják az ezzel kapcsolatos információkat. Ha a későbbi tapasztalatok kedvezők lesznek, az ideiglenesen kialakított sávok egy része a járvány után akár véglegessé is válhat.

www.ihi.hu
2020.04.04.