A hajó egy háromtagú flotta része, ezeket a győri, a budapesti és a bajai vízügyi igazgatóságok fogják használni. A három jármű értéke 1 milliárd 600 millió forint. A kitűzőhajók feladata, hogy bóják kihelyezésével jelöljék a biztonságos mélységű útvonalat a hajóknak. Aszály idején a lapos hajófenéknek és kis merülésüknek köszönhetően bevethetőek ott is, ahol a nagyobb hajók már megfeneklenének.

(fotók: MTI/Mohai Balázs)

Az új hajók orrát úgy alakították ki, hogy a legkomolyabb jégzajlásnak is ellenálljon, így jeges ár, vagy nagyobb mennyiségű uszadék érkezésekor is használhatóak. A kormányállás előtt egy nagyméretű munkatér kapott helyet, egy 2 tonna teherbírású daruval kiegészítve.

A most vízre tett Erebe 24,86 méter hosszú, két 232 kilowatt teljesítményű motorral van felszerelve, holtvízi sebességét óránként 20 kilométeresre tervezték. A háromfős személyzet több napig kikötés nélkül is teljesíthet szolgálatot, ehhez hálóhelyeket, élelmiszer- és üzemanyag-raktárakat alakítottak ki.

Az uniós CEF-program keretében még két hasonló hajó épül, a Lupa és a Rezét, szintén egy-egy dunai mellékágról elnevezve. A program keretében közel félmilliárd forintos költséggel már átadtak három gyorsjáratú kishajót, ezeket a kismértékű és azonnali beavatkozásokra tervezték.

Utoljára 1988-ban bocsátottak vízre jégtörőt, ez volt a Széchenyi, illetve az újpesti Hajógyárban 1989-ben építették az Atlasz II kitűzőhajót.


Forrás: www.iho.hu
2020.07.10.