Kudarcba fúlt a nonstop szegedi IC. A 140-es vonalon a tavaly decemberi menetrendváltástól két pár intercity megállás nélkül közlekedik Szeged és a főváros között. Az új rendszer a szegedi vonalon szétverte az eddig megszokott ütemes menetrendet, a két pár vonat tízperces időnyeresége miatt a többi hibrid IC menetideje jócskán megnőtt, és csatlakozások vesztek el. A változásokra a civilek és a politika is felkapta a fejét, petíciókat fogalmaztak meg, aláírásgyűjtések indultak, Szegeden az állomásnál tüntettek is, kérve a régi menetrend visszaállítását. A MÁV válaszként elmondta: a menetrend kísérleti jellegű, a tesztüzem a nyári menetrendváltásig tarthat, azonban már a tavaszi menetrend-módosítással, április 5-étől visszaállítják a jól megszokott rendszert.

Projektirányító bizottságot állítottak fel a Zöld Busz Programhoz. A kormány 36 milliárd forinttal támogatja az alacsony és nulla kibocsátású járművek forgalomba állítását a nagyvárosok közösségi közlekedésében 2020 és 2029 között. Magyarország helyi közösségi közlekedésében jelenleg körülbelül 2900 autóbusz dolgozik, nagy részük azonban régi és korszerűtlen. A buszállomány a Klíma- és természetvédelmi akcióterv részeként alacsony kibocsátású járművek beszerzésén keresztül újulhat meg a 25 ezernél nagyobb lélekszámú településeken. A program első lépéseként egy mintaprojekt indult, melynek célja elektromos buszok kihelyezése a vidéki nagyvárosokban, tapasztalatgyűjtés a járműbeszerzés és -használat, valamint az infrastruktúra-kiépítés terén.

2020 és 2029 között 36 milliárd forintot szán a kormány környezetbarát, elsősorban elektromos üzemű városi autóbuszok beszerzésére (kép forrása: Pressinform)

Közlekedési szigorítások a koronavírussal szemben. A világszerte egyre több embert megfertőző és egyre több áldozatot követelő Covid-19-pandémia elleni védekezés okán hazánkban és külföldön is egymást érik a közlekedés minden ágát és az ellátási láncot érintő rendkívüli intézkedések.

Hazánkban az egyik legkomolyabb lépés, hogy március 12-ével az Ausztria, Szlovénia és Horvátország felől érkező vonatok esetében visszaállt a schengeni határellenőrzés, hosszabb menetidőt eredményezve. A MÁV-Start még többször végeztet tisztítást a vonatokon: fertőtlenítik a személykocsik ajtónyitóit, kilincseit és fogantyúit, valamint a mosdókat, WC-ket. A főváros és a megyeszékhelyek közösségi közlekedésében is gyakrabban fertőtlenítenek, több helyen pedig felfüggesztették az első ajtós felszállást. A felcsúti Vál-völgyi Kisvasút sem üzemel az egészségügyi veszélyhelyzet ideje alatt.

Az ellátási lánc ágazatában egyre több iparági és szakmai területen működő cég döntött úgy, hogy a kritikus időszak során az alkalmazottak otthonról, home office-ban dolgozhassanak. A BILK-en és a Metrans csepeli terminálján is korlátozásokat vezettek be. A nehéz tehergépkocsik azonban hétvégi korlátozás nélkül közlekedhetnek a hazai utakon.

A magánbuszos ágazatnak is hatalmas csapás a kór: mivel nem jönnek a kínai és más tengerentúli turisták, eltűntek a magánjáratokat bonyolító fuvarozók utasai, néhány hét alatt máris több milliárdot vesztettek a kisvállalkozók és a csőd szélére kerültek. Az április 22-ére meghirdetett 8. Busexpo kiállítás és konferencia is elmarad.

A hajózás is jórészt leállt: legalább április végéig biztosan nem érkezik több szállodahajó Budapestre.

Az észak-olaszországi helyzetre való tekintettel az ÖBB felfüggesztette az osztrák–olasz határon átnyúló személyszállító vonatok közlekedését, a tehervonatok azonban zavartalanul haladhatnak. A Cseh Vasút (CD) is felfüggesztette a nemzetközi járatokat, Szlovákiában pedig péntek reggel leállították a személyforgalmat bonyolító nemzetközi vasúti és autóbuszközlekedést, ennek következtében nem járnak a Budapest–Pozsony–Prága útvonalon közlekedő Metropolitan Eurocityk sem.

A koronavírus elleni védekezés során GreenGo autómegosztó szolgáltatás autóit is fertőtlenítik (fotó: Mónus Márton/MTI)

Nemzetközi közúti korlátozások. Március 12-én Szerbia négy kivételével minden határátkelőhelyet lezárt Magyarország felé. Szlovákiában péntek reggeltől ellenőrzik az ország összes határátkelőjét, kivéve a lengyel határt. Az országba csak a szlovákiai állandó vagy átmeneti lakhellyel vagy tartózkodási engedéllyel rendelkező személyeket engedik be, ez naponta 17 ezer a szlovák–magyar határon munkába ingázó embert érint. Csehországban még durvább szankciókat hoztak: a kilencnél több személyt szállító járművek nem hagyhatják el az országot, az áruforgalomban azonban nem kell korlátozásokra számítani. Ausztria péntekre virradóra több helyen lezárta a határt Magyarország felé, és visszaállították az ellenőrzést a svájci–osztrák határon is. A magyar kormány is határőrizetet rendelt el a szlovén és az osztrák határon, hogy kiszűrjék a potenciális koronavírus-hordozókat. A román–magyar határon négy átkelőhely (Battonya–Tornya, Létavértes–Székelyhíd, Méhkerék–Nagyszalonta, Nyírábrány–Érmihályfalva) határátkelők zárt be ideiglenesen. Ukrajna március 15-29. között minden külföldi előtt lezárja határait.

Zuhanórepülésben a repülés is. A vírus egyik, ha nem legnagyobb vesztese a repülési ágazat. Március 12-én Szlovákia bezárta mindhárom nemzetközi repülőterét. Róma második legnagyobb nemzetközi légikikötője, a Ciampino is leállt. A város első számú repülőterén, a Fiumicinón pedig az 1-es terminált zárták be, melyet leginkább az Alitalia használ. Az Aeroflot sem repül a fertőzés által leginkább érintett Olaszországba, Németországba, Franciaországba és Spanyolországba. Március 13-ával Trump USA-elnök harminc napra felfüggesztett minden beutazást Európából – vagyis a világ legforgalmasabb légi útvonalain, összesen 560 járat –, a tiltás azonban nem érinti az Egyesült Királyságból érkező utasokat. Március 16-ától már Ausztriából sem lehet repülni a magas fertőzöttségű országokba. A Korean Air, a Cathay Pacific és az Alitalia pedig közel áll a csődhöz. A British Airways vezérigazgatója szerint a helyzet rosszabb, mint a szeptember 11-i támadás után, vagy a SARS-járvány, illetve a globális pénzügyi válság idején. Globális szinten az első fél évben átlagosan legalább tizenkét százalékkal fog csökkenni az utasforgalom a repülőtereken az előzetes becslésekhez képest, de Ázsia-Óceániában ennek a duplájára is rúghat a visszaesés.

Forgalomba állt a MÁV-Start első emeletes KISS motorvonata (fotó: Vörös Attila)

Forgalomba állt a MÁV első emeletes vonata. A 815 007-es pályaszámú Stadler KISS motorvonat március 15-én reggel kezdte meg menetrend szerinti feladatait, első napján Z50-es Budapest-Nyugati–Cegléd zónázókon és Budapest-Nyugati–Monor viszonylatú személyvonatokon forgott. A MÁV-Start 2017 tavaszán írt alá keretszerződést a svájci Stadlerrel összesen negyven kétszintes, nagy kapacitású (hatszáz ülőhely) elővárosi motorvonat vásárlásáról, első körben tizenegy, egy bő évvel később pedig további nyolc szerelvényt rendeltek meg. A tervek szerint mind a 19 KISS még az éven forgalomba áll a 100a és a 70-es vonalakon. Hogy melyik vonatokon utazhatnak az új, emeletes szerelvénnyel a következő napok, hetek során, ide kattintva megtudhatják.