Újraindulnak a közvetlen zalai buszok


Tanulság: a vasút és a Volánbusz összehangolását, azaz a párhuzamosságok megszüntetését csak gondosan előkészített, átgondolt lépések sorával lehet elérni.

Szűk két hónapos szünet után újraindulnak a fővárosból Zalaegerszegre és Nagykanizsára a közvetlen volánbuszos járatok. Az MTI tudósítása szerint Vigh László észak-zalai országgyűlési képviselő sajtótájékoztatón jelentette be, hogy hétfőn Palkovics László innovációs és technológiai miniszterrel, Mager Andreával, a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszterrel, valamint Fónagy János és Mosóczi László államtitkárokkal (ITM) tartott egyeztetésen arról született megállapodás, hogy Zalaegerszeg és Budapest között minden utazónak lehetősége lesz azzal a tömegközlekedési eszközzel utazni, amire igénye van. Ez azt jelenti, hogy a Volánbusz és a MÁV szakemberei a következő hetekben javaslatot nyújtanak be az utazók igényeinek megfelelő, és egymáshoz igazodó új menetrendre, ami szeptember 28-án léphet életbe.

Balaicz Zoltán polgármester arról beszélt ugyanott, hogy a menetrendi változások miatt számtalan megkeresés érkezett a városházára, ezért az országgyűlési képviselővel közösen szakmai javaslatot dolgoztak ki, amit végül az ITM elfogadott.

Petíció is született a buszok járatása mellett, ezt csaknem 2900-an írták alá. Információink szerint nemcsak az egerszegi, de a nagykanizsai közvetlen buszok visszaállításáról is megvan a döntés.



Zalában most vesztett a vasút, bár a vonatok is maradnak a buszok mellett (fotó: Vörös Attila)

Az iho megkísérelt néhány gyors, értékelő reakciót begyűjteni a friss visszakozásról. A persze név nélkül nyilatkozó szakértők tulajdonképpen ugyanazt a két dolgot mondták függetlenül attól, hogy ádáz buszos lobbistának, avagy a vasúti közlekedés elkötelezett hívének szokás őket tartani. Az egyik, hogy a két alágazat viszonyának újrarendezése ettől a kudarctól függetlenül folytatódni fog. A másik, hogy ezt a munkát, vagyis a vasút és a helyközi buszos közlekedés összehangolását minden egyes régió, város esetében csak megfontoltoltan, a helyi viszonyok gondos megvizsgálása után, adott esetben fokozatosan szabad véghezvinni, csak így lehet sikeres.

A kormány először a megnyilvánulások, aztán a tettek szintjén is a közszolgálati közlekedés újragombolása mellett köteleződött el: A vasúti és a buszos személyszállítás ne versenyezzen egymással, hanem egészítse ki egymást! Ugyanoda ne menjen busz és vonat, át lehessen szállni az egyikről a másikra! Ezek az elvárások egyfajta hierarchiát is jelentenek a két alágazat között: a busznak egyre inkább rá- és elhordó szerepben kellene kiegészíteni a vasutat.

Úgy tűnt, nyáron viszonylag hirtelen, kapkodva születtek meg bizonyos döntések. Ennek egyik oka lehetett, hogy a vírusjárvány miatt csökkenő forgalom kedvező alkalomnak látszott bizonyos járatok kiiktatására. Másrészt érthető a politikai döntéshozók türelmetlensége. Tulajdonképpen évtizedek óta folyamatosan halljuk, hogy fölösleges luxus adófizetői pénzből két közszolgáltatót támogatni A városból B-be, hogy meg kell szüntetni a párhuzamosságokat, hogy össze kell hangolni a vonatos és buszos közlekedést. Már 2010 előtt, Kóka János minisztersége idején bejelentettek ilyen programokat, jogszabályok is készültek a párhuzamos buszjáratok leállításáról. Aztán Vitézy Dávidot is megbízták a megoldás keresésével, munkája eredményét titkosították. Több mint két éve Fónagy János államtitkár is másodállásban miniszterelnöki biztos ezzel a feladattal. Bőven ideje volt tehát az első eredményeknek, különösen az után, hogy a kormány szervezetileg is megalapozta az újratervezést a Volánbusz Zrt. tulajdonjogának a MÁV-hoz telepítésével.



A felújított vonalon tényleg kiváló Székesfehérvár vasúti összeköttetése a fővárossal

Augusztus elején a zalegerszegi és nagykanizsai közvetlen buszokat állították le, mondván, a részben felújított 30-as vonalon, megnövelt járatszámmal már versenyképes a vasút. Hétköznap a megyeszékhelyre a Volánbusz például egy közvetlen járatot sem indít, egy másik szolgáltató egyetlen járata pici kerülővel közlekedve tudja a vasúttal lényegében megegyező menetidőt. Mert hiába esett át komplett EU-s rehabilitáción és fejlesztésen a dél-balatoni vasút, ez csak csökkentette a menet közben sok helyen megálló, Balatonszentgyörgy után nem felújított pályán haladó vonat időbeli hátrányát az autópályás buszhoz képest.

Augusztus 20-án Székesfehérvár és Esztergom környékén, illetve Veszprém megyében léptek érvénybe változtatások a buszos menetrendben azzal a céllal, hogy többen szálljanak át vonatra. Anélkül, hogy a sokrétű változtatások értékelésébe belemennénk, annyit megkockáztathatunk, hogy ezek kevesebb tiltakozást váltottak ki. Esztergomban például az átrendezéssel egyszerre nyílt meg az új buszpályaudvar a vasútállomás mellett. Ez mindenképp szerencsés. Nagyon sok vidéki városban hasonló a probléma: adott egy vasútállomás a belvároson kívül, egy buszállomás a belvárosban. A vasútállomást nem tudjuk beljebb vinni, így aki például busszal érkezik valamelyik környező településről a buszállomásra, nem tud egyszerűen vonatra szállni. Sok helyen létezik terv a buszállomás kitelepítésére a vasútállomás mellé, néhány ezekből már megvalósult (Zirc), máshol folyamatban van (Kaposvár). Ekkor azonban a következő baj, hogy nem mindenki vonattal akar továbbutazni, vagyis a buszjáratok lehetőleg érintsék a belvárost is!

A szintén fejlesztett esztergomi vonal végpontján a buszállomás is a vasút mellé költözött

Persze az is megfontolandó, hogy mekkora többletterhelést érdemes bevállalni az adott város útjain a belváros és a pályaudvarok között furikázó buszokkal. (Vagy ahol még a buszállomás a régi helyén van, mint Fehérváron, a két pályaudvar között.) Adott esetben megoldás lehet a várost ellentétes irányban elhagyó helyközi járatok összekötése átszelő járatokká, amelyek így az állomást és a belvárost is érinthetik. Persze ez a zavarérzékenységet növeli az átadódó késésekkel, és sok utas jól megszokott utazási rendjét is átalakítja.

Ebből az egyetlen kérdésből is látható, hogy a közlekedési alágazatok közötti munkamegosztás átrendezése összetett probléma, az utasokat csak úgy szabad szokásaik átalakítására rávenni, ha alapos előkészítés, egyeztetés után történnek meg a radikális lépések. És nem beszéltünk még a tarifális kérdésekről. Az itt emlegetett változtatásoknál legfeljebb egyedi megállapodásokat kötöttek arról, hogy itt vagy ott elfogadják a másik társaság bérletét. Bőven ideje van országosan egységes díjrendszert bevezetni!


Forrás: www.iho.hu, 2020.09.08.

IRODA: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. II/235. SZÁMLÁZÁSI- ÉS LEVELEZÉSI CÍM: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. (2014. február 4-től) NYITVATARTÁS:  AZ AKTULÁSIRÓL TÁJÉKOZÓDJON A FŐOLDALON 
TELEFONSZÁM: +36 1 353 2005 MOBIL: +36 30 512 1911, +36 30 209 5049, +36 30 567 9879 TELEFON/FAX: +36 1 353 0562 E-MAIL: info@ktenet.hu
ADÓSZÁM:
19815709-2-42 CÉGJEGYZÉKSZÁM: 403 SZÁMLASZÁM: 10200823-22212474-00000000