Visszaáll az alapmenetrend tíz mellékvonalon. A koronavírus-járvány miatti korlátozások okán átlagosan még a tíz főt sem érte el az utasok száma a regionális járatok többségén, ezért a MÁV-Start június 6-tól csökkentett, javarészt pótlóbuszokkal kiszolgált, úgynevezett járványügyi menetrendet vezetett be közel negyven regionális és mellékvonalon. Augusztus elsejétől azonban részben visszaáll a megszokott közlekedési rend, hosszú távon pedig fejlesztéseket és akár kétórás ütemű menetrendek bevezetését is tervezik több regionális vonalon. A járványügyi menetrend számos problémát hordoz: például több vonalon egyszerre közlekedik a pótlóbusz, valamint az üresen, utasok nélkül, szerelvényvonatként visszatérő vonat is, pluszköltséget termelve.

A járványügyi menetrend helyett ismét az alapmenetrend lesz érvényes tíz mellékvonalon augusztus 1-jétől (fotó: Joó Ferenc)

A MÁV tulajdonába került a Volánbusz. A július 15-étől érvényes összevonás célja az állami tulajdonú közlekedési szolgáltató társaságok összehangolt, egységes közlekedésszakmai működtetésének és közös stratégiai irányításának hosszú távú erősítése, hogy a jövőben az ország valamennyi településén javuljon a közösségi közlekedési közszolgáltatás, a vidéki lakosok mobilitásának biztosítása, a városi és agglomerációs forgalom pedig a környezetkímélő közösségi közlekedésre terelődjön. Az összevont vállalat vezetője a MÁV Zrt. jelenlegi vezérigazgatója, Homolya Róbert lett, a Volánbusz első embere, Dávid Ilona pedig lemondott annak vezetéséről.

Visszatérő A380-asok, búcsúzó Jumbók. Az Airbus kétszintes utasszállítói az Emirates leparkolt gépei közül tértek vissza elsőként a forgalomba: a pandémia-helyzet márciusi megjelenése óta először közlekednek A380-asok a Dubaj–London és Dubaj–Párizs útvonalakon. A Qantas tizenkét A380-asa viszont még legalább három évig a földön marad. Időközben egyre több Boeing 747-es köszön le: az ausztrál légitársaság búcsúrepüléseket teljesített 747-eseivel, a British Airways pedig bejelentette flottájának tíz százalékát kitevő 31 Jumbójának végleges leállítását, melyet eredetileg 2024-re terveztek. Ezzel a britek közel ötven év után búcsúznak a legendás típustól: az egyik BA-jogelőd, a BOAC 1971-ben állította szolgálatba a 747-est, a BA-nél az 57 gépes flotta jelentette a csúcsot.

Az ausztrál Qantas és a brit British Airways is végleg leteszi az ikonikus Jumbókat (kép forrása: Youtube)

Kilenc euróért Budapestről Bécsbe. A cseh Regiojet magánvasút bőven a MÁV-Start és az ÖBB árai alá ígér a július 31-én induló Budapest–Bécs járatával: bő 3000 forintért lehet majd utazni a két főváros között. A sárga vonatok naponta kétszer mennek majd Ausztriába, onnan pedig tovább Brno és Prága felé. A Bécsbe tartó magyar eurocityken és az osztrák railjetekkel szemben a Regiojeteken nem lesz étkezőkocsi, de italokat és előre csomagolt ételeket, bárkinek kivisznek a helyére, akár előre megrendelve is – ráadásul meglehetősen alacsony áron. Az első sárga vonat július utolsó napján 15:45-kor indul a Déli pályaudvarról. Augusztus elsejétől minden nap 7:45-kor és 15:45-kor indulnak, a bécsi főpályaudvarra 10:32-kor és 18:32-kor érkeznek. A visszafelé 9:27-kor és 17:27-kor indulnak a császárvárosból, a Délibe pedig 12:14-kor és 20:14-kor érkeznek.

Újra zakatol a Zsuzsi. Másfél évnyi felújítás és üzemszünet után július 17-étől újra szállít utasokat a debreceni Zsuzsi Erdei Vasút. Az elmúlt időszakban 771 millió forintos kormányzati támogatásból korszerűsítettek egy gőzmozdonyt és két dízelmozdonyt, három személykocsit, a Ruyter utcai állomás épületeit, továbbá a vasúti pálya egy részét. Az ország legrégebben működő erdei vasútjának megújulása 2012-ben kezdődött, akkor több mint 400 millió forintból csaknem tíz kilométer hosszban végezték el a pálya rekonstrukcióját. A második ütem 2019 tavaszán indult.


Forrás: www.iho.hu
2020.07.19.