Színkódok:

Újabb magyarországi projektek valósulhatnak meg az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz támogatásával

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kezdeményezése alapján Magyarország 11 projekthez összesen 75 milliárd forint értékben kér támogatást az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) még rendelkezésre álló közlekedésfejlesztési forrásaiból - mondta Mosóczi László, az ITM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára a Magyar Hírlapnak.

Az államtitkár ismertetése szerint az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz a jelenlegi uniós költségvetési ciklusban indult új támogatási forrás, amely a transzeurópai hálózatok fejlesztésének felgyorsítását szolgálja az energetika és a távközlés mellett a közlekedésben is. Az európai közlekedési ágazat fejlesztésére fordítható teljes pénzügyi keret mintegy 7500 milliárd forint, ebből 3500 milliárd kizárólag a kohéziós országoké. A felzárkózó tagállamok dedikált támogatásokhoz férhettek hozzá 2016 végéig. A Magyarország számára elkülönített 333 milliárd forintnyi összeget az utolsó fillérig sikerült lekötni. A magyarországi pályázók a nemzetközi versenyben elnyerhető összegekből további kilencmilliárd forintot hoztak el. E támogatási forrásból így összesen 1,1 milliárd euró, több mint 342 milliárd forint hasznosul magyarországi közlekedésfejlesztési beruházásokban.

A CEF jelenleg nyitva lévő kiírásában a kohéziós országok újabb 650 millió eurót, vagyis 220 milliárd forintot érhetnek el az úgynevezett visszahulló forrásokból - tette hozzá Mosóczi László.

A fel nem használt összegeket folyamatosan visszaforgatják új pályázatokba, így a tavaly októberben indított kiírásban, február végi benyújtási határidővel a kohéziós országok újabb, mintegy 220 milliárd forintot érhetnek el a visszahulló forrásokból. Ebben a pénzügyi ciklusban még egy kör várható az év végén.

Az államtitkár ismertetése szerint Magyarország 11 projekthez kér összesen 75 milliárd forintnyi uniós támogatást, ezek összértéke mintegy 95 milliárd forint. A két legnagyobb tétel célja a nemzetközi vasúti összeköttetések javítása. A Budapest és Bécs közötti vasúti kapcsolat gyorsítása érdekében csaknem húszmilliárd forint támogatást kérnek a Kelenföld-Hegyeshalom vonalon tervezett biztosítóberendezési, központi forgalomirányítási és egyéb rendszerfejlesztésekhez.

Nem pályafelújítást terveznek ezúttal, hanem az átjárhatóságot szolgáló beavatkozásokat, amelyek elvégzése után javítani, bővíteni tudják a menetrendi lehetőségeket az osztrák főváros és Nyugat-Európa felé. Keleti irányba előkészítéshez kérnek forrást a Rákos-Rákosliget harmadik vágány, a Debrecen-Nyíregyháza-vonalszakasz, a Hatvan-Füzesabony-vonalszakasz és az Újszász, Gyöngyös, Eger felé tartó kapcsolódó vonalak fejlesztéséhez 23 milliárd forint értékben.

Jelentősen kisebb, százmilliós nagyságrendű költséggel jár a Magyar Közút Nonprofit Zrt. projektje a gyorsforgalmi utak melletti pihenőhelyek tehergépkocsi-állásainak foglaltságát jelző informatikai rendszer bővítésére vagy a vasúti árufuvarozó Rail Cargo Hungaria egyeskocsi-működési modell megújítását célzó javaslata. A Fővárosi Önkormányzat a csepeli gerincút befejező ütemeinek teljes előkészítéséhez, a szükséges területszerzés megkezdéséhez igényel forrást a már meglévő szakasztól az M0-s körgyűrűig - ismertette a napilapnak Mosóczi László.

(MTI)

ITM, 2020.02.26

IRODA: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. II/235. SZÁMLÁZÁSI- ÉS LEVELEZÉSI CÍM: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. (2014. február 4-től) NYITVATARTÁS: Hétfő-csőtörtök: 08:00 - 16:30 Péntek: 08:00 - 14:00 TELEFONSZÁM: +36 1 353 2005 MOBIL: +36 30 512 1911, +36 30 209 5049, +36 30 567 9879 TELEFON/FAX: +36 1 353 0562 E-MAIL: info@ktenet.hu ADÓSZÁM: 19815709-2-42 CÉGJEGYZÉKSZÁM: 403 SZÁMLASZÁM: 10200823-22212474-00000000