A Miskolc környéki vasútvonalak Facebook-oldal értesülései szerint ismét drasztikus változás következhet be a 80-as számú Budapest–Miskolc–Sátoraljaújhely vasútvonalon a 2020 decemberében életbe lépő új menetrenddel. A tervezet természetesen nem a hivatalos, végleges menetrend, viszont jól kivehetővé válik az új kotta alapkoncepciója, mely az eddigi átlátható, ütemes rendszert teljesen szétzilálná.

A vonal elővárosi szakaszán (80a), Rákos és Hatvan között jelenleg zajló pályafelújítás és korszerűsítés az idén befejeződik, a 2021-gyel kezdődő, következő uniós finanszírozási időszak tervezett beruházásai pedig még csak most kezdenek körvonalazódni. Ezek erősen függnek majd az elérhető forráskeret mennyiségétől, az építőipar mindenkori áraitól, egyéb külső körülményektől. Habár a 80a gatyába rázásának köszönhetően a menetidő csökkenthető lenne, a tervezet alapján azonban nem számolnak gyorsabb eljutással a fővárost érintő távolsági járatok esetében.

A tervezet erősen szétverné az IC-rendszert: néhány járat megállna Mezőkövesden, de Füzesabonyban nem, néhány pedig fordítva (fotó: Vörös Attila)

A néhány évenként megvariált közvetlen egri vonatok terén újabb fejezetet nyitnának: InterRegio kategóriába kerülnének a Keleti pályaudvar és a hevesi megyeszékhely közötti járatok, melyek az eddigi kétórás ütem helyett már óránként közlekednének. A felújított pályából kiaknázható menetidő-csökkenést pedig inkább Máriabesnyő, Bag és Tura megállók kiszolgálására használnák fel. Az órás ütemből következően megszűnnének a csak Eger és Füzesabony között óránként, kétóránként pendliző ingavonatok. Utóbbi állomásról minden óra 32-kor, Egerből pedig óra 5-kor indulnak majd a vonatok, viszont ezek sem a vámosgyörki kisingához, sem pedig a debreceni vonatokhoz nem nyújtanak majd gyors csatlakozási lehetőséget.

Az új menetrendi rendszer legnagyobb vesztesei egyértelműen a tavaly nyáron villamosított sátoraljaújhelyi oldal utasai lesznek: az utolsó koporsószeget beütve megszüntetnék a zempléni határvárost a fővárossal összekötő, közvetlen sebesvonatokat, melyek az ütemes menetrendi rendszer 2006-os indulásakor még gyorsvonatként közlekedtek fix kétórás ütemben, majd amiket az elmúlt tíz év során egyre inkább szétziláltak. A sebesek helyett Füzesabony–Miskolc–Sátoraljaújhely viszonylatú személyvonatok maradnának, vagyis a zempléni térség számára szinte teljesen megszűnnének a közvetlen budapesti járatok.

A sebesek törlésével többek között Mezőkövesd is elveszítené az átszállásmentes eljutási lehetőséget Budapestre, ennek kompenzálásaként egyes miskolci intercityk meg fognak ott állni – például a Keletiből 19 óra 30-kor induló is –, Füzesabonyban viszont már nem minden esetben, például a kassai IC-k, valamint az új sátoraljaújhelyi IC-pár sem! De Miskolc sem járna jobban: szinte kizárólag IC-vel lehet majd közvetlenül elérni a fővárosból.

Bővülhet viszont az IC-kínálat, egy-egy órával kiterjesztve a napi időszakot. Ráadásul nem is akárhogyan: csaknem két évtized után ismét átszállásmentes kapcsolat jöhet létre Kazincbarcika és Budapest között. A kvázi „lassított IC” Miskolcról 5 óra 36-kor indulna, majd nyékládházi, mezőkövesdi, füzesabonyi és hatvani megállással jutna el a Keletibe. Visszafelé pedig 20 óra 30-kor startolna Budapestről.

Az 2019-ben villamosított sátoraljaújhelyi oldal lehet a legnagyobb vesztes: elveszítené a közvetlen budapest sebesvonatokat, helyettük egyetlen IC-pár maradna (fotó: Fazekas Erzsébet)

A Zemplénnek a villamosítás mellé ígért közvetlen intercity-szolgáltatásból csak egy csipetnyi jutna. Páros irányban a Keletiből 16 óra 30-kor induló Sajó IC már naponta járna Sátoraljaújhelyig. Budapest irányában pedig a jelenleg Nyíregyháza–Budapest viszonylatú Avas IC kezdőállomását helyeznék át Sátoraljaújhelyre, ahonnan 5 óra 22 perckor indulna. Az IC-szolgáltatás azonban csak szemfényvesztés: az Avas lenne az egyetlen, naponta közlekedő közvetlen vonat a fővárosba, plusz a vasárnapi napokon közlekedő 16 óra 22-es mentesítő. Az Avas átalakításával a Nyíregyháza–Szerencs vonalszakasz a miskolci helyett a záhonyi oldalba 2015 decemberében átterelt Délibáb IC után újabb reggeli közvetlen prémiumjáratot veszítene el a főváros felé. Az esti Nyíregyháza–Hatvan Budapest (511) gyorsvonat vasárnap esti vonatot budapesti meghosszabbítását (1511) is törölnék – a 23 óra utáni fővárosba érkezés nem igazán utasvonzó.

Kérdés tárgya a nyári menetrendi időszaki Ezüstpart expressz végállomása. A járatpár a tervezet szerint Sátoraljaújhely és a Balaton között közlekedne, az újhelyi vonalszakasz egyvágányú mivolta és az állomástávolságú közlekedés miatt azonban nehezen illeszthető be a menetrendbe. Ebből következően a zempléni régió valószínűleg továbbra sem kapja vissza a közvetlen balatoni vonatot, a keleti végállomás Miskolc marad, legfeljebb Szerencsig lehet meghosszabbítani.

A tervezett átalakításokkal a zempléni térség utasai jóval többet veszítenének, mint amit például az egyetlen közvetlen IC-párral nyernének. A lépés hasonló ahhoz, mint ahogy a szegedi IC-k menetrendjébe tavaly decemberben belenyúlt a minisztérium: azért, hogy két pár IC közbülső megállás nélkül 18 perccel gyorsabban haladhasson Szeged és a Nyugati pályaudvar között, az összes többi IC menetideje körülbelül tíz perccel nőtt. Ráadásul a nonstop járatok ezért több fontos csatlakozást is nélkülöztek. Az alacsony utasszámok miatt alig négy hónappal később meghátráltak: idén április 5-ével visszaállt a korábbi alapmenetrend.

Nem tévedünk nagyot, ha úgy gondoljuk: Sátoraljaújhely felé is hasonló lehet a várható hatás, ha megvalósul az új „kotta”, mely villamosított fővonalból regionális mellékvonallá degradálná a 80c vonalat. A Miskolc környéki vasútvonalak oldalon leírtak szerint a műszaki feltételek adottak lennének akár a sebesvonatok motorvonattal történő kiszolgálásához is: Füzesabonyban az egyik egység Miskolc–Sátoraljaújhely, a másik pedig Eger felé vehetné az irányt. Ehelyett a teljes csonkítás valósul majd meg a Zemplénben élők hátrányára.

Forrás: www.iho.hu

2020.05.14.