Új közvetlen vasúti teherszállítási kapcsolat Gdańsk és Ukrajna között



Az elosztó-csomópontként funkcionáló mostyskai határátkelőnek köszönhetően több ukrán városnak is elérhetővé vált vasúton a Balti-tengeri város kikötője.

Az odesszai központú Global Ocean Link (GOL) által és a Maersk Line segítségével közlekedő tehervonatok mindkét irányban öt napon belül teszik meg a Gdańsk és az ukrán határ közötti utat. A GOL összesen több mint 150 TEU (húsz láb hosszú konténer) saját konténerkapacitással rendelkezik, ennek köszönhetően ha a megrendelők úgy kéri, a feladó tulajdonában lévő konténert (SOC) tud rendelkezésre bocsájtani.

Lengyelország és Ukrajna jelenleg épp bővíti szárazföldi szállítási lehetőségeit, az új szállítási útvonal is ennek a része. Mindkét ország egyetért abban, hogy az eddig elsősorban a tengeren, hajóval szállított árukat szárazföldön, vasúton is lehet továbbítani, ennek érdekében hozzák létre a Fekete-tengertől a Baltikumig Ukrajnán és Lengyelországon át vezető intermodális szállítási folyosót, ami a két térség áruinak áramlását hivatott elősegíteni, bekapcsolva a Balti-tengeri kikötőket és Skandináviát is a hálózatba.

A GOL szerint a gdański kikötő számos előnnyel bír a Fekete-tengeri ukrán kikötőkkel szemben, például közel fekszik a nyugati piacokhoz, továbbá a tranzitidők is sokkal rövidebbek a fontos kínai és amerikai kikötők felé vagy felől. Gazdasági előnyei is vannak: a Kínából érkező áruk, továbbá a be- és kirakodási műveletek költségei is sokkal olcsóbbak lehetnek. Ezenkívül lehetőség van a tarifák hosszú távú rögzítésére is.

Habár a jelenlegi az első közvetlen kapcsolat Gdańskba, a GOL már jó ideje a lengyel–ukrán határnál fekvő Mostyska II csomópontra fókuszál. A PCC Intermodallal együttműködésben tavaly áprilisban indították el az első, Lengyelországból Ukrajnába Mostyska II-n keresztül tartó fuvart, amely út közben több csomópontot is kiszolgált mindkét országban. A határon található terminál rengeteg szabad kapacitást nyújt az Ukrajnába tartó szerelvények és a Távol-Keletre tartó tranzittehervonatok számára is – az utóbbiban rejlő lehetőségek jelentősen megnövelhetik majd a forgalmat.

A Lengyelország és Ukrajna közötti vasúti teherforgalom jelentős növekedést könyvelhet el 2018 és 2020 között. Lengyelországból Ukrajnába 2019-ben ötvenöt százalékkal több árut szállítottak, mint egy évvel korábban, ellenkező irányban viszont még ennél is sokkal többet: 132 százalékos volt a növekedés – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünkön a Gdanskból Mostyskán keresztül elérhető ukrajnai célpontok. Grafika: Rail Freight)


Forrás_ www.iho.hu, 2021.02.24.

IRODA: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. II/235. SZÁMLÁZÁSI- ÉS LEVELEZÉSI CÍM: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. (2014. február 4-től) NYITVATARTÁS:  AZ AKTULÁSIRÓL TÁJÉKOZÓDJON A FŐOLDALON 
TELEFONSZÁM: +36 1 353 2005 MOBIL: +36 30 512 1911, +36 30 209 5049, +36 30 567 9879 TELEFON/FAX: +36 1 353 0562 E-MAIL: info@ktenet.hu
ADÓSZÁM:
19815709-2-42 CÉGJEGYZÉKSZÁM: 403 SZÁMLASZÁM: 10200823-22212474-00000000