Három pár új budapesti vonatra adta be a kérelmet az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB). A járatokat a 2020. december 13-ai menetrendváltással indítanák el, legalább három évig, mely intervallum további két évvel kibővíthető.

Az új nemzetközi vonatokhoz természetesen már össze is állították a menetrendet. A két EC-párral az órás alapütemű, ám néhol még foghíjas Budapest–Bécs menetvonalakat sűrítenék. A Keletiből jelenleg a 10 óra 40-es és a 12 óra 40-es időpontban nem találunk a császárvárosba induló vonatot. Ezt a hiányt pótolnák decembertől az EC142 és az EC144 járatokkal, melyek út közben Budapest-Kelenföldön (10:55 és 12:55), Tatabányán (11:26 és 13:26), Győrben (12:02 és 14:02), Mosonmagyaróváron (12:20 és 14:20) és Hegyeshalomban (12:32 és 14:32) állnak majd meg. A bécsi főpályaudvarra (Wien Hauptbahnhof) 13 óra 21-kor és 15 óra 21-kor fut majd be a két páros irányú EC. Az esti kínálat is bővül: az RJ264-es railjet express 19 óra 40-kor, a Szombathelyre induló Iseum IC mostani időpontjában futhat majd ki a Keletiből, így a szombathelyi járat várhatóan fél órával későbbre kerül majd át, a soproni és szombathelyi IC-k óra 10-es indulási idejére.

Új railjetekkel és eurocitykkel teszi teljessé az órás ütemet Budapest és Bécs között az ÖBB és a MÁV-Start (kép forrása: Siemens)

Az ellenkező irányú, vagyis Bécs felől Budapestre tartó járatok közül egy fog napközbeni indulási lyukat betölteni: az EC145-ös 12 óra 42-kor startol majd az osztrák fővárosból. A másik két, esti vonat pedig tovább fogja bővíteni az üzemidőt. Az EC341-es 20 óra 37-kor indul majd Bécsből a Keletibe, ahova 23 óra 19-kor fut majd be. A másik, pedig egy már meglévő München–Bécs railjet meghosszabbítása: a német nagyvárosból 17:30-kor induló RJ261-est zavarnák tovább Budapestig, 21 óra 40-es bécsi indulás és 0 óra 19-es keletis érkezés mellett.

A várhatóan a MÁV-Start által kiállított kocsikból álló eurocityk körülbelül 350 ülőhelyet fognak kínálni, az ÖBB railjet-ingaszerelvényein pedig fix 408 hely található. A teljes órás ütemű rendszerben a járatok Hegyeshalom és a bécsi főpályaudvar között sehol nem fognak megállni.

Új fürdősvonat az Adriára

Az osztrák vasúttársaság egy új, Pozsony és a horvátországi Split között közlekedő, Bécset és Zágrábot is érintő éjszakai járatpárt is tervez indítani 2021 júniusától, a nyári és utószezoni menetrendi időszak során. A vonatok legalább három szezonban fognak járni, ez opcionálisan öt évre bővíthető ki. Az EN1252/1253 számú euronight-pár először 2021. június 18-án közlekedne, első szezonjában szeptember közepéig.

A Pozsonyból Splitbe tartó EN1253-as a tervek szerint keddenként és péntekenként 15 óra 51-kor startolna a pozsonyi főpályaudvarról (Bratislava hlavná stanica). Majd Marchegg (16:21), a bécsi főpályaudvar (18:00), Bécsújhely (Wiener Neustadt Hauptbahnhof), Bruck and der Mur, Graz Hauptbahnhof (21:00), Spielfeld-Straß (21:30) után lépne be Szlovénia területére, ahol Maribor, Celje, Dobova érintésével jutna el Horvátországba, ahol Zágráb, Ogulin, Knin és Perkovic megállásokat követően, másnap reggel kilenc órakor fut majd be Splitbe.

Az ellenkező irányú EN1252-es kilencórás spliti pihenőt követően indul majd vissza: szerdánként és szombatonként kereken 18 órakor rajtol. Ausztriába másnap reggel 5 órakor lép be Spielfeld-Straß-nál, Grazban kereken reggel hatkor, a bécsi főpályaudvaron kereken kilenc órakor áll meg, Pozsonyba pedig 10 óra 49-kor érkezik majd meg.

Az éjszakai szerelvény összesen százötven helyet kínál majd a tervek szerint, vegyesen háló-, fekvő- és ülőhelyes kocsikban. A Pozsony és Split közötti teljes utat két kocsi teszi meg, Bécs és a horvát üdülőváros között azonban két további kocsi bővíti majd a kapacitást.


Forrás: www.iho.hu
2020.04.14