Ózonos fertőtlenítést tesztel autóbuszain a BKV keddtől. Az új helyzet új megoldások alkalmazására ösztönzi a társaság szakembereit: a BKV gumikerekű ágazata hagyományos és innovatív technológiákkal is védi munkatársait és utasait annak érdekében, hogy a közösségi közlekedés ebben a rendkívüli helyzetben is biztonságos, jó alternatíva legyen.

A BKV a járványügyi veszélyhelyzetben a többi ágazathoz hasonlóan az autóbusz- és trolibusz-közlekedés működtetése során is minden eszközt bevet az utasok és a dolgozók védelmében. A BKV gumikerekű ágazata 980 autóbuszával és 145 trolibuszával a társaság legnagyobb számú járműállományát üzemelteti Budapesten, ennek következtében a legtöbb járművezetőt is ez az ágazat foglalkoztatja. Ezért is fontos, hogy a szakterület azonnal reagáljon az állandóan változó helyzetre, és kellő gyorsasággal adaptálja az egyre szigorúbb szabályokat a járművezetők és az utasok védelmében, és eközben továbbra is keresse azokat a megoldásokat, amelyek hatékonyak lehetnek a járvány terjedésének lassításában.

Ózonos tisztítást tesztel a BKV a buszokon a koronavírus terjedése ellen (illusztráció: Vörös Attila)

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója arról számolt be, hogy a korábban meghozott intézkedésen túl a BKV innovatív technológiával is igyekszik a védekezés hatékonyságát növelni az autóbusz- és trolibusz-ágazatban: pilot projekt keretében ózonos fertőtlenítéssel egészítik ki a járműveken eddig alkalmazott fertőtlenítő takarítást. Az ózongáz az egyik legerősebb fertőtlenítéshez használt hatóanyag, amely ötvenszer hatékonyabb és háromezerszer gyorsabb, mint a klór. Nincs olyan kórokozó, amely ellent tud állni az ózon fertőtlenítő erejének, így a levegőben, felületeken megtapadó vírusok, baktériumok és gombák elleni harcban is hatékony segítség. Az ózongázzal történő kezelés során semmilyen vegyszerre nincs szükség, így a tisztítási folyamat környezetbarát. Amikor a rendkívül reaktív ózonmolekulák baktériumokkal, vírusokkal és egyéb szagokat okozó részecskékkel érintkeznek, bekövetkezik az oxidáció, amely során ezek a káros részecskék elpusztulnak, miközben az ózonmolekula oxigénné (O2) alakul át a kémiai folyamat végén. A kezelés után tehát nem marad más, mint friss, oxigéndús levegő. Az első ózonnal fertőtlenített jármű kedden állt forgalomba. Amennyiben a módszer eredményesnek bizonyul az autóbuszoknál, az eljárás alkalmazását a későbbiekben a teljes gumikerekű állományára kiterjesztik.

A BKV minden ágazatára érvényes, szigorú takarítási normák betartása, a napi szintű vegyszeres fertőtlenítés az autóbuszok és trolibuszok esetében is prioritás. Napi gyakorisággal, a napi takarítási technológiához kapcsolódóan sor kerül az utasokkal érintkező felületek, valamint a járművezetői fülke fertőtlenítésére. Fertőtlenítik a kapaszkodókat, az ülések és támlák műanyag peremeit, és felületeit, a nyomógombokat és környezetüket, az ajtókat, a vezetőfülke valamennyi kezelőszervét, az üléseket. A telephelyeken és valamennyi autóbusz- és trolibusz-végállomáson kézfertőtlenítő adagolókból fertőtlenítő hatású kéztisztító áll rendelkezésre minden dolgozó számára. A legkockázatosabb munkakörben dolgozó járművezetőknek kézfertőtlenítő szert osztanak ki. Valamennyi autóbusz- és trolibuszvezetőnek védőmaszkot szereztek be, melyeket beérkezésüket követően azonnal ki is osztanak. Továbbra is érvényben vannak a társaság közösségi közlekedés minden szereplőjének védelmére hozott intézkedései, többek között az új felszállási rend, a kordonozás, valamint a járműveken történő jegyértékesítés felfüggesztése, mely a készpénzzel történő érintkezés elkerülése érdekében összhangban van az Egészségügyi Világszervezet (WHO) figyelmeztetésével.

Forrás: www.iho.hu

2020.3.25