Színkódok:

Ötven darab hibrid villamos motorvonat beszerzésére indított közbeszerzési eljárást a MÁV-START

/A fenti kép illusztráció. KTE Web Szerkesztő/

Húsz 200 és harminc 150 ülőhelyes új, zéró emissziós hibrid (kettős, 25 kV AC felsővezetékes és akkumulátoros üzemű) villamos motorvonat beszerzésére írt ki európai uniós közbeszerzési eljárást a MÁV-START. A tervek szerint az ötven jármű fokozatos ütemezéssel érkezne: 2023-2024-ben húsz 200 ülőhelyes, 2024-2029 között pedig további harminc 150 ülőhelyes motorvonat beszerzése történik meg.

A MÁV-START elkötelezett a rendkívül költséges és környezetszennyező dízelvontatás érdemi hányadának kiváltására zéró emissziós villamos motorvonatokkal. A kettős üzemű motorvonatok beszerzésével a járműállomány környezetvédelmi hatékonyságának jelentős javítása érhető el, az energiahatékonyság növelésével országos szinten is érzékelhető mértékben csökkenthető a jelenlegi emisszió szintje. A rendkívül elöregedett távolsági-regionális és interregionális hálózaton közlekedő eszközpark is megújulna: az elmúlt években, ebben a szegmensben zömében csak járműkorszerűsítések történtek, továbbá a Budapest elővárosából felszabaduló korszerű, illetve korszerűsített eszközök átcsoportosításával nyílt lehetőség szolgáltatásfejlesztésre. A számítások alapján jelentős, éves szinten összesen 3,6 milliárd (járművenként átlagosan 73 millió) forint közvetlen költségmegtakarításra is számítani lehet.

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára hangsúlyozta: „a tavalyi év legnagyobb hosszban megvalósult vasúti fejlesztésével, a több mint 46 kilométeres Mezőzombor-Sátoraljaújhely szakasz korszerűsítésével a hazai villamosított vonalszakaszok teljes hálózathoz viszonyított aránya 41 százalékra nőtt. Azon dolgozunk, hogy a következő uniós ciklusban ez az arány mielőbb megközelítse az 50 százalékot. Az új járművek beszerzésével a szolgáltatási színvonal javul, miközben a vasút még inkább környezetkímélő alternatívát kínálhat az autózással szemben. Néhány éven belül mindenütt a népszerű motorvonatok szállítják az utasokat Budapest elővárosában, térnyerésük minden bizonnyal kedvező fogadtatásra találna a távolsági, regionális forgalomban is.”

Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója elmondta: „a kettős üzemű motorvonatok alkalmazási helye erősen függ attól, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. villamosítási tervei hogyan valósulnak meg. Amíg a Balaton északi partján futó vonal csak Balatonfüredig van villamosítva, az első ütemben beszerezni kívánt 20 jármű fele a 29-es vonalon közlekedne. A másik kezdőprojekt a Budapest–Lajosmizsei vonal lehetne. Itt komplex rekonstrukció történhetne, több ütemre tagolt villamosítással, azaz már akkor korszerű hibrid járművek közlekedhetnének ott, amikor még csak a pálya egy szakaszán lenne felsővezeték. A további terveinkben a Győr-Szombathely, a Miskolc–Ózd, az Esztergom–Komárom, a Győr–Keszthely–Kaposvár–Pécs és a Szolnok–Hatvan–Somoskőújfalu vonalak szerepelnek.”

A hibrid motorvonatok egyaránt képesek lesznek a 25 kV 50 Hz feszültségű felsővezetékes, és a nem villamosított vonalakon történő üzemeltetésre és utasszállításra; hozzájárulnak a környezettudatos és energiahatékony közlekedés megvalósításához; megoldást jelentenek olyan vonalakon, ahol nincs tervezve a felsővezeték bevezetése, és ezért mozdonycserét vagy felsővezeték alatti dízel közlekedést kell igénybe venni. Az új járművek üzembeállításával érezhetően növekszik az utaskomfort; csökkennek az eljutási idők; a környezettudatos járművekkel csökken a károsanyag-kibocsátás; nő a zárt WC-k aránya vonatokon; a hazai járművek átlagéletkora A tervek szerint hitelből finanszírozza a vasúttársaság a beszerzést. A beszerzést a vasúttársaság hitelből tervezi megalósítani.

Háttér-információk:

A kettős üzemű motorvonatok esetében alapvetően két járműtípust különböztethetünk meg. Az egyik a dízelmotoros és villamos felsővezetékes üzemű hibrid motorvonatok; a másik a zéró emissziós (károsanyag) kibocsátással rendelkező, hibrid villamos motorvonatok, amely járművek lehetnek vagy akkumulátoros és felsővezetékes üzemű villamos motorvonatok, vagy pl. hidrogén meghajtású (üzemanyag cellás) járművek. A MÁV-START akkumulátoros üzemmel rendelkező kettős üzemű villamos motorvonatokat kíván beszerezni.

www.https://www.mavcsoport.hu/
2020.05.11.

IRODA: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. II/235. SZÁMLÁZÁSI- ÉS LEVELEZÉSI CÍM: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. (2014. február 4-től) NYITVATARTÁS: Hétfő-csőtörtök: 08:00 - 16:30 Péntek: 08:00 - 14:00 TELEFONSZÁM: +36 1 353 2005 MOBIL: +36 30 512 1911, +36 30 209 5049, +36 30 567 9879 TELEFON/FAX: +36 1 353 0562 E-MAIL: info@ktenet.hu ADÓSZÁM: 19815709-2-42 CÉGJEGYZÉKSZÁM: 403 SZÁMLASZÁM: 10200823-22212474-00000000