Nyíregyházán folytatódik a zöld busz mintaprojekt


November 14-étől december 14-éig egy Ebusco elektromos autóbusz járja a szabolcsi megyeszékhely helyi járatait. A korszerű járművön ingyen lehet utazni.

Harmadik állomására érkezett a Zöld Busz mintaprojekt: Debrecent és Békéscsabát követően a nyíregyházi utasok is kipróbálhatnak egy nulla emissziójú, teljesen elektromos hajtású, városi autóbuszt. A különböző helyszíneken különböző típusokat próbálnak ki: míg a hajdúsági megyeszékhelyen a Mercedes-Benz egyik eCitarója, a Viharsarokban pedig egy Solaris Urbino 12 electric körözött egy-egy hónapig, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye székhelyén egy hollandiai, Ebusco 2.2 típusú kocsit tesztelnek – a Magyarországon SIZ-430 rendszámmal forgalomba állított kocsi a Dordrechtben szolgáló 37 Ebusco egyike.

A demonstrációs mintaprojektet elindító Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) minden résztvevő város, így Nyíregyháza részvételét is 56 millió forinttal támogatja a program 800 millió forintos teljes keretéből.


Az Ebusco-busz heti menetrendje (forrás: BusWorld blog)

A nyíregyházi teszt abból a szempontból is különleges, hogy az országban most először közlekedik utasforgalomban Ebusco-busz. A magyarbusz.info szerint a tizenkét méter hosszú, szóló járművön 28 ülés található, ezen felül további 58 álló utas befogadására képes. Az utascserét három duplaajtó segíti elő. A 19 tonna legnagyobb össztömegű buszt egy 270 kilowatt teljesítményű, vízhűtéses, központi aszinkron vontatómotor mozgatja. Az energiát a tetőn és a kocsi hátuljában elhelyezett hat-hat lítium-vasfoszfát (LiFePO4) akkumulátorból álló, 362 kilowattóra összkapacitású modul szolgáltatja. Az elektromos busz egy feltöltéssel minimum háromszáz kilométert képes megtenni, az üzemi körülményektől függően azonban a hatótáv ennél jóval több, akár 450 kilométer is lehet. Az akkumulátorokat hagyományos töltőoszlopokról, egyenárammal, CCS-rendszerű csatlakozóval, százhúsz kilowatt töltési teljesítmény mellett hat óra alatt lehet feltölteni.

A 2.2 típusú buszból szóló és csuklós kivitelt is készít az Ebusco: előbbiből tizenkét és 12,9 méteres verziót lehet kérni, utóbbi fixen 18 méter hosszú. A Magyarországon viszonylag ismeretlennek számító holland gyártó a hazai és a külföldi piacokon is elég jól teljesít: Hollandiából már közel háromszáz buszt rendeltek meg, de Belgiumból, Franciaországból és Németországban is vásároltak már.

A legnagyobb szennyezőanyag-kibocsátó ágazatnak számító közlekedés zöldítésének alapvető eleme, hogy teljesüljön a párizsi klímamegállapodásnak megfelelő vállalás, vagyis hogy az Európai Unió 2050-ig klímasemlegessé váljon, beleértve Magyarországot is. A magyar kormány határozata alapján 2022-től a 25 ezer lakosúnál nagyobb városokban már csak emissziómentes autóbuszokat lehet üzembe helyezni. A megyei jogú városok számára meghirdetett Zöld Busz Program során a kormány tíz év alatt 36 milliárd forint támogatást ad elektromos meghajtású autóbuszok vásárlására.

(Borítókép: a szerző felvételén a Vasútállomásról 11 óra 40-kor induló, a sűrűn lakott Jósaváros és Örökösföld városrészeket érintve Oros külvárosig közlekedő 44-es járatot teljesíti az elektromos Ebusco)


Forrás: www.iho.hu, 2020.11.16.

IRODA: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. II/235. SZÁMLÁZÁSI- ÉS LEVELEZÉSI CÍM: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. (2014. február 4-től) NYITVATARTÁS:  AZ AKTULÁSIRÓL TÁJÉKOZÓDJON A FŐOLDALON 
TELEFONSZÁM: +36 1 353 2005 MOBIL: +36 30 512 1911, +36 30 209 5049, +36 30 567 9879 TELEFON/FAX: +36 1 353 0562 E-MAIL: info@ktenet.hu
ADÓSZÁM:
19815709-2-42 CÉGJEGYZÉKSZÁM: 403 SZÁMLASZÁM: 10200823-22212474-00000000