Mikorra lehetnek valóban piacvezetők az elektromos autók?



Az autószalonok kínálatában sorra jelennek meg a hibrid, tölthető hibrid és tisztán elektromos modellek, majd lassan-lassan kiszorítják a hagyományos autókat.

A napokban jelentette be a Volkswagen, hogy 2025-ig húsz új elektromos modellt kínál és nagyon hasonlóak a többi gyártó ambíciói is Franciaországtól Dél-Koreáig, a Fiattól a Porschéig. A változás gyorsaságát nehéz megjósolni, de 10–15 év múlva már alig lesz dízel, vagy benzinmotoros új autó, ez borítékolható.

De vajon milyen folyamatok vannak a háttérben? Mi hajtja ezt a változást?
  • Egyrészt az, hogy fogynak a fosszilis energiahordozók. Az olajipari termékeknek már ma is egy jelentős részét nem a közlekedésben, hanem a műanyagiparban használják fel. Sorra olvassuk a híreket arról, hogy a nagy olajipari cégek menekülőutakat, új piacokat keresnek legyen szó a Molról vagy a Shellről.
  • Másrészt valahogy muszáj csökkenteni a károsanyag-kibocsátást. A klímaváltozás lelassítása nem önmagáért való, nemcsak az a cél, hogy ne haljanak ki a jegesmedvék (bár ez tényleg nagyon fontos), hanem sokkal inkább az, hogy az emberiséget sújtó katasztrófákat meg lehessen előzni vagy legalábbis mérsékelni. Mert a viharokon, szárazságon vagy szélsőséges időjáráson kívül mindez sok-sok gondot okozhat: magas árakat, szegénységet, éhínséget, háborút, népvándorlást.


Aztán ott van a Tesla sikere, amire titkon mindegyik autógyártó vágyik. Egy márka, ami hiper-űrsebességgel növekszik és amely előtt sorban állnak a lelkes vásárlók. És a gyártókat a szabályozás is arra kényszeríti, hogy egyre nagyobb volumenben adjanak el zöld autókat. Európában akár eurómilliárdos büntetéseket is ki kell fizetni, ha túl magas a belső égésű motoros autók aránya a villanyautókhoz képest.

Mi a helyzet itthon?

2016 óta minden évben támogatta a magyar állam az elektromos autók vásárlását másfél, két és fél, illetve félmillió forinttal. 2020-ban rekordsebességgel fogyott el az erre szánt keretösszeg. A leendő villanyautó-vásárlók és a márkakereskedések is tűkön ülve várják a friss, 2021-es pályázatot, ami új lendületet adhat az újautó-értékesítésnek.

Itthon a zöld rendszámos autók száma lassan, de biztosan emelkedik, 2020. végén 27 ezer feletti járnak már villanyautók, ami az összes gépkocsi 3 millió 500 ezres számához képest még mindig elenyésző. Viszont ha azt nézzük, hogy 2017-ben ez a szám még a 2500-at sem érte el, akkor a növekedés üteme jelentős.

Az elektromos autókra átállásban a legkeményebb dió az akkumulátorok előállítása. Magyarország épp ez utóbbi területen játszhat fontos szerepet, hiszen Komáromban, Gödön és Iváncsán is épülnek akkumulátorgyárak.

És közben sokan várják, hogy olcsóbb legyen az elektromos autó, de ez jó eséllyel hiú ábránd. Nem az elektromosak lesznek ugyanis olcsóbbak, hanem minden más jóval drágább.

A szerző elektromos autó tanácsadó, az Elektromos Autó Akadémia társalapítója

Forrás: www.iho.hu, 2021.03.01.

IRODA: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. II/235. SZÁMLÁZÁSI- ÉS LEVELEZÉSI CÍM: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. (2014. február 4-től) NYITVATARTÁS:  AZ AKTULÁSIRÓL TÁJÉKOZÓDJON A FŐOLDALON 
TELEFONSZÁM: +36 1 353 2005 MOBIL: +36 30 512 1911, +36 30 209 5049, +36 30 567 9879 TELEFON/FAX: +36 1 353 0562 E-MAIL: info@ktenet.hu
ADÓSZÁM:
19815709-2-42 CÉGJEGYZÉKSZÁM: 403 SZÁMLASZÁM: 10200823-22212474-00000000