Megújul a HÉV, kiírták az első közbeszerzést
Nyílt európai uniós közbeszerzéssel indul a HÉV-közlekedés teljes megújítása és bővítése, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ kiírta az úgynevezett 5-ös metró első ütemének tervezésére szóló tendert - nyilatkozta Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár. Az államtitkár elmondta, hogy a kormány a fővárosi önkormányzattal egyeztetve 2018 novemberében döntött az előkészítés megkezdéséről és arról, hogy a fejlesztést a 2021 és 2027 közötti európai uniós forrásokból valósítsák meg Budapesten és az agglomerációban. A fővárossal, az agglomerációs településekkel, a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK), a MÁV-val és szakmai szervezetekkel folytatott egyeztetések alapján hétfőnmegjelent az első munkaszakasz tervezőjének kiválasztására kiírt nyílt európai uniós közbeszerzési eljárás- közölte. A BFK megalakulásakor Vitézy Dáviddal, a február 1-jén hivatalba lépett vezérigazgatóval ígéretet tettek a HÉV-felújítás - 5-ös metró tervezési tenderének száz napon belüli kiírására, és ezt a vállalást teljesítik most határidő előtt - jelezte. A HÉV-ek felújítása és fejlesztése, távlatosan az északi és a déli HÉV-ek Duna alatti összeköttetését jelentő úgynevezett 5-ös-metrógyorsabbá, kényelmesebbé, átszállásmentessé teheti hetente akár egymillió utas közlekedését, csökkenti a dugókat az utakon, javítja a budapesti levegőminőséget- mondta Fürjes Balázs. Az európai uniós forrásokból most kiírt közbeszerzés is bizonyítja: egy szó sem igaz abból, hogy Budapest ne részesülne európai uniós támogatásokból a jövőben - mondta a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár. A tervezést a BFK irányítja. Fürjes Balázs közölte: arra kérte Vitézy Dávid vezérigazgatót, hogy a HÉV-ek felújítása, a távlati 5-ös metró megtervezése során törekedjen szakmai konszenzusra, hozzon létre egyetértéseket, folytassa azt a gyakorlatot, hogy a fővárosi önkormányzat és az érintett települések bevonásával folyjon a tervezés. A politikai különbözőségek ellenére Budapest nem csatatér, a polgárok joggal várnak tőlünk együttműködést, így kell folytatni a munkát- fogalmazott az államtitkár. A tervek között szerepel, hogy a H6-os és a H7-es vonalát - összefonódva - a Közvágóhíd állomástól a föld alatt, Boráros téri megállással a Kálvin térig meghosszabbítják, új átszállási kapcsolattal a 3-as és a 4-es metróra, megteremtve ezzel a közvetlen belvárosi kapcsolatot. A beruházási program része a csepeli HÉV felszíni, Duna-parti nyomvonalának kiváltása után új Duna-parti sétány tervezése a Boráros tér és a Déli Városkapu fejlesztési terület között, valamint a fejlesztés által érintett fontos budapesti közterek, csomópontok rendezése (Boráros tér, Közvágóhíd). A H5-ös (szentendrei) HÉV vonalán modern, akadálymentesített megállókat és Békásmegyertől Szentendréig teljesen felújított vasúti pályát tervezneka sebességkorlátozások megszüntetésével, az állomások környezetének rendezésével - közölte a vezérigazgató. Mindezen fejlesztések együttesen adhatják az 5-ös metró koncepciójának első ütemét. A koncepció lényege a H5-ös, a H6-os és a H7-es HÉV összekötése a belváros alatt, ezzel egy észak-déli, gyorsvasúti rendszer létrehozása, amelyen akár az Esztergom felől és Kunszentmiklós-Tass felől érkező elővárosi MÁV-vonatok is közlekedhetnek majd a jövőben. A mai elővárosi vasúti utasszám akár meg is duplázható, pusztán azzal, hogy az autóhoz képest versenyképes alternatívát kínál a kötöttpályás közlekedés. Ennek egy fontos lépése a HÉV-ek fejlesztése- mondta Vitézy Dávid. A beruházást a Budapest Fejlesztési Központ a MÁV-HÉV Zrt.-vel konzorciumban valósítja meg. Forrás: www.origo.hu
2020.02.24.