A tárcavezető kifejtette, hogyA KORMÁNY A KÖVETKEZŐ ÉVTIZEDBEN ÖSSZESEN MINTEGY HATEZER MILLIÁRD FORINTOT SZÁN A VASÚTI INFRASTRUKTÚRA KORSZERŰSÍTÉSÉRE ÉS A JÁRMŰÁLLOMÁNY MEGÚJÍTÁSÁRA.A vasútstratégiában megjelöltKIEMELT TÖREKVÉS, HOGY MAGYARORSZÁG KÖZÉP-EURÓPA TEHERSZÁLLÍTÁSI, LOGISZTIKAI ÉS ELOSZTÓ KÖZPONTJÁVÁ VÁLJON.Az országos vasúti áruforgalmi fejlesztési koncepció és annak alapján a V0 projekt átfogó célja a vasúti szállítási igények versenyképes kielégítése, a környezetkímélő vasúti áruszállítás részarányának növelése.
Összefügg a klímacélokkal
Az Európai Bizottság tavaly decemberben közzétett Fenntartható és Intelligens Mobilitási Stratégiájában a vasúti teherszállítás teljesítményének megduplázását irányozta elő 2050-re. A környezetbarát vasúti árufuvarozás feltételeit érezhetően javítja Magyarországon, hogyA DÉLI KÖRVASÚT FELÚJÍTÁSÁN ÉS DUNA-HÍDJÁNAK HÁROMVÁGÁNYOSRA BŐVÍTÉSÉN MÁR DOLGOZNAK A KIVITELEZŐK.A vasúti szállítások klímacélokkal összefüggő, még nagyobb mértékű előtérbe helyezése miatt azonban érdemes további átkelési lehetőségekről is gondoskodni, középtávon ennek lesz hasznos eszköze a V0.

A Budapestet délről elkerülő, Dunát keresztező vasúti kapcsolat új nyomvonalon, villamosított teherforgalmi vasútvonalként épülhetne meg 120-160 kilométer/órás tervezési sebességre. A V0 az országos és nemzetközi vasúthálózat meghatározó részeként hozzájárulhat a kedvezőbb, fennakadásmentes átmenő és belföldi teherforgalomhoz.
Az előkészítés keretébenKÖRNYEZETI HATÁSTANULMÁNYT, MEGVALÓSÍTHATÓSÁGI TANULMÁNYT ÉS KÖLTSÉG-HASZON ELEMZÉST KÉSZÍTENEK EL.Lefolytatják a környezetvédelmi engedélyezési eljárást alapvetően a Székesfehérvár és Cegléd térsége közötti szakaszra.
2023 tavaszára végezhetnek
A megvalósíthatósági tanulmány vizsgálja a Győr és Székesfehérvár térsége közötti szakasz összhangját is az ugyanebben a nyomvonalsávban tervezett Budapest-Varsó nagysebességű vasútvonal fejlesztési elképzeléseivel. Áttekinti és értékeli az intermodális konténerterminál infrastruktúra kialakításának, fejlesztésének, a vasúti iparvágány-kapcsolattal rendelkező áruforgalmi központok és a repterekkel kialakítandó összeköttetések megvalósíthatóságának lehetőségeit is.
AZ ELŐKÉSZÍTÉS SORÁN ORSZÁGOS VASÚTI ÁRUFORGALMI FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓT DOLGOZNAK KI.A folyamat várhatóan 2023 tavaszára ér célba, akkorra állhat rendelkezésre a megvalósíthatósági tanulmány és a környezetvédelmi engedély - tájékoztatott Palkovics László.
Forrás: www.origo.hu, 2021.03.27.