Megújul a csorbatói fogaskerekű vasút. A ŽSR nettó 18 millió 580 ezer euróért újíttatja fel a Csorba (Štrba) és Csorbató (Štrbské Pleso) közötti öt kilométer hosszú vonalat a közbeszerzési pályázaton győztes Strabag és Swietelsky Slovakia által alkotott konzorciummal. A munkálatok során teljesen megújul a fogaskerekű pálya: átépül a fel- és alépítmény, kialakítanak öt új váltót, ebből az egyik fogazott sín nélküli lesz. Teljesen új vízelvezető-rendszert hoznak létre a pálya mentén. Megújul Csorba állomáson a fogaskerekű fogadóépülete, Mogyorós (Tatranský Lieskovec) megállóhely, valamint Csorbató állomásépülete is. Korszerűsítik a peronokat és a világítást, valamint a turistaösvények átjáróit, továbbá megerősítik a támfalakat. Néhány éven belül teljesen új szerelvények is forgalomba állnak: a Stadler által gyártandó vonatok a tervek szrrint nemcsak Csorba és Csorbató között közlekednének, hanem a Tátrai Villamos Vasút (TEZ) vonalán is, Csorbatóról Ótátrafüred, Tátralomnic és Poprád felé.

Hamarosan teljesen megújul a csorbatói fogaskerekű vasút, a zubácska (fotó: Korcsmáros Gábor)

Állandó órás ütem lehet Bécs és Budapest között. Az ÖBB három pár új budapesti vonatra adott be kérelmet: két eurocity- és egy railjet-párral nőhet a kínálat a 2020. decemberi menetrendváltással, legalább három évig. A Keleti pályaudvarról induló járatok esetében napközben jelenleg 10:40-kor és 12:40-kor nem találunk a császárvárosba induló vonatot, ezt a hiányt pótolnák az EC142 és az EC144 járatokkal, az esti kínálat pedig az RJ264-es railjettel bővülne 19:40-kor. A Bécs felől Budapestre tartó járatok ütemében a 12:42-es bécsi indulás hiányzik, ezt az EC145-ös töltené be. A másik két, esti vonat (EC341: 20:37-es indulás, 23:19-es keletis érkezés, valamint RJ261: 21:40-es indulás, 0:19-es érkezés a Keletibe) pedig az üzemidőt bővíti majd ki. Az osztrákok az Adria felé is bővítenének: egy új, Pozsony és a horvátországi Split között közlekedő, Bécset és Zágrábot is érintő éjszakai fürdősvonatpárt is terveznek indítani 2021 júniusától, a nyári és utószezoni menetrendi időszak során, szintén legalább három évig.

Leépít és flottát csökkent a Wizz is. A magyarországi bejegyzésű diszkont légitársaság márciusban a tavalyi forgalomnak csak 34 százalékát teljesítette, a koronavírus-járvány előtti kapacitásának pedig mindössze három százalékát használja jelenleg. A vírusválság miatt kialakult leállás okán körülbelül ezer dolgozótól válnak meg, ez a cég teljes állományának 19 százalékát jelenti. Továbbá a bérleti szerződések lejártával a flotta 23 legidősebb gépét a 2023-as pénzügyi évig fokozatosan visszaadja a társaság. Azonban amint lefut a vírus, visszatérnek az évi tizenöt százalékos fejlesztési ütemhez. Az Abu Dhabiban alapított leányvállalat beindítása is az eredeti menetrend szerint zajlik.

Összesen 23, teljesen felújított Schlieren-kocsit szerez be Svájcból a MÁV Nosztalgia Kft. (fotó: Vörös Attila)

Megújul a MÁV Nosztalgia kocsiflottája. A társaság összesen huszonhárom, teljesen felújított Schlieren-kocsit szerez be a svájci Südostbahn (SOB) vasúttársaságtól. Az első tizenhat jármű április 16-án érkezett meg Magyarországra, a MÁV-Starttól bérelt 630 021-es Gigant vontatásával. Az egykori Voralpen Express szerelvényét alkotó kocsik a MÁV új leányvállalatához, a MÁV Nosztalgia tevékenységét átvevő MÁV Rail Tours Kft.-hez kerülnek. Habár az 1958-ban gyártott SOB-s kocsik régebbiek a Nosztalgia által eddig használt Schliereneknél, sokkal jobb állapotban vannak és modernebbek is, mivel a Stadler 2000-ben Svájcban gyakorlatilag újjáépítette azokat: a tuskófékeket tárcsára cserélték, mágneses sínféket építettek be, sőt elektronikus ajtórendszerrel, légrugózással és vákuumos rendszerű WC-vel is ellátták a kocsikat. Ráadásul beszerzési áruk is jóval kedvezőbb volt a meglevő vagonok felújításánál.

Alig van utas Ferihegyen. A koronavírus-válság miatt utasforgalma 99,3 százalékát elveszítette a Budapest Airport. Míg korábban naponta átlagosan 320 járat szállt fel vagy le, jelenleg mindössze 35, és azok közül is csak néhány az utasszállító. Tavaly áprilisban átlagosan 44 ezer utast kezeltek minden nap, ez a szám most 275. A húsvéti időszakban tavaly 1311 fel- és leszálló gép közlekedett, 190 ezer utast szállítva, idén az ünnepek alatt mindössze 1283 utas fordult meg a repülőtéren. Befejeződött azonban az 1-es futópálya és a hozzá kapcsolódó műszaki előtér felújítása és karbantartása, és már tervezik a 2-es futópálya felújítási munkáit. Emellett a forgalommentes időszakot kihasználva most végzi el a gurulóutak, illetve egyes repülőgép-állóhelyek karbantartását is.

Forrás: www.iho.hu
2020.04.18.