Jönnek a dualista sínpárducok Csehországban



Tizenkét villamos motorvonatot csaknem négymilliárd forintért alakítanak át kétáramneműre. 

A Cseh Vasutak egy újabb hazaadás keretén belül kétáramneművé alakíttatja tizenkét 440-es sorozatú RegioPanter villamos motorvonatát. A vasúttársaság azzal indokolja a szerelvények átalakítását, hogy a jövőben az egész országban szeretnék egységesíteni a használandó áramrendszert a vasúthálózaton. Csehországban ugyanis két különböző áramrendszert használnak, a 3000 V egyenáramút, valamint a 25 kilovoltosat. A vasúti infrastruktúra-kezelőség a hatékonyság növelése érdekében hosszú távon arra törekszik, hogy a váltakozó árammal táplált, 25 kilovoltos áramrendszert használják.

Csehországban, sőt az egykori Csehszlovákiában ha húznánk egy képzeletbeli átlót a legnyugatibb és legkeletibb csücsök között, akkor az ország északi felén egyenáramú, háromezer voltos áramrendszert alkalmaznak, a déli felén pedig váltakozó áramú, 25 kilovoltos 50 herzes áramnemet használnak. Ezt a helyzetet szeretnék a jövőben korrigálni, úgy, hogy egységesítenék az áramrendszert. Ezt a célt szolgálja a mostani versenypályázati kiírás is, amely az egyelőre csak egyenáramú RegioPanterek átalakítására irányul. 

Csehországban és Szlovákiában alkalmazott áramrendszerek

A Cseh Vasutak tizenkét 440-es sorozatú motorvonat 640-es sorozatúvá átalakításáról döntött. Az első kétáramneműre átépített RegioPanterek Északnyugat-Csehországban állnak forgalomba, Kadaň-Prunéřov és Kadaň állomások között, azon a szakaszon, amit legutóbb villamosítottak a csehek, és már a 25 kilovoltos áramnemet alkalmazva. A tizenkét 440-es sorozatú RegioPantert 2022 végéig alakítják át kétáramnemű motorvonattá. Az átalakítás főleg az elektromos berendezéseket és a fékrendszer beállításait érinti, a vonatok így mindkét áramnem alatt tudnak közlekedni. A Škoda Transportation leányvállalata, a šumperki Pars Nova végzi az átalakítást, 286,8 millió koronáért (3,9 milliárd forint). Európai Uniós támogatási forrásból a 120 millió koronát (1,6 milliárd forint) tudnak fedezni.

A tizenkét 440-es sorozatú RegioPanter most az északnyugat-csehországi régióban szolgál Děčín–Ústí nad Labem–Kadaň–Prunéřov (7 egység), valamint a közép-csehországi Pardubice–Jaroměř (5 egység) vasútvonalon. A szerelvényeket 2012 és 2014 között gyártotta a Škoda Transportation. Az átépítés előtt álló villamos motorvonatok háromrészesek, 79 méter hosszúak, 160 kilométer/órával képesek közlekedni, 241 utas fér el bennük, 2040 kilowatt teljesítményűek.

Csehországban nem csupán a személyszállító vasúttársaság, de a ČD Cargo is kétáramneműsíti fokozatosan a gördülőállományát, így a 163-as sorozatú Pershingeket 363-asokká alakítják.


Forrás: www.iho.hu, 2021.01.31.

IRODA: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. II/235. SZÁMLÁZÁSI- ÉS LEVELEZÉSI CÍM: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. (2014. február 4-től) NYITVATARTÁS:  AZ AKTULÁSIRÓL TÁJÉKOZÓDJON A FŐOLDALON 
TELEFONSZÁM: +36 1 353 2005 MOBIL: +36 30 512 1911, +36 30 209 5049, +36 30 567 9879 TELEFON/FAX: +36 1 353 0562 E-MAIL: info@ktenet.hu
ADÓSZÁM:
19815709-2-42 CÉGJEGYZÉKSZÁM: 403 SZÁMLASZÁM: 10200823-22212474-00000000