I-Cristal: Egy újabb önvezető minibusz a láthatáron



Újabb összefogás jött létre a közeljövő önvezető technológián alapuló közösségi közlekedéséért, amelyhez egy új személyszállító jármű is társul. Igaz, már sok hasonló fejlesztés látott napvilágot. Ezúttal a Mobileye, a Transdev Autonomus Transport System és a Lohr-csoport fogtak össze.

Optimista törekvés

Az egyik sarkalatos pont ezen minibuszok és más személyszállítók integrálása a már meglévő, működő közösségi közlekedési rendszerekbe, de számos más lehetőség is szóba jöhet:

  • két csomópont összekötése,
  • időszakos kapacitásnövelés vagy ráhordó szerep,
  • iránytaxi,
  • shuttle szolgáltatás,
  • ideiglenes céljárat rendezvényekre, sporteseményekre stb.

A költséghatékony és rugalmas alkalmazhatóság igénye ugyanúgy fennáll, mint a mostani járművek esetében.



A másik akadály változatlanul a jogszabályi környezet, mert nélküle továbbra is csak fizikailag elkülönített sávokban és területeken közlekedhetnek ezen 5-ös szintű járművek. Szükséges még a műszaki infrastruktúra, a biztonságos működéshez, forgalmi felügyelethez, akárcsak a társadalom és minden közlekedő felkészítése, felkészülése a vezető nélküli járművek, akár tömeges megjelenésére is.

Új dimenziók az önvezető minibuszoknál

Más cégek korábbi fejlesztéseinél szintén fellelhetők teljesen hasonló, de kisebb önvezető személyszállítók, azonban az i-Cristalnál nagy előrelépés a maximum 16 személyes utastér és a maximum 50 kilométer/órás sebesség. A motoros mozgatású rámpa sem hiányozhat, ami ajtón lévő gombbal és a külön leszállásjelzőhöz kapcsolva működik. A jármű tisztán elektromos üzemű, a hajtáslánc hátul van, csak az első kerekek kormányzottak. Az akkuegység a padlózatban vagy a tetővázban is elhelyezhető, a klíma és fűtés a diszpécserközpontból szabályozható. Az ilyen önvezető minibuszoknál kaphatnak kiemelt szerepet az indukciós töltők, ahová maguktól is beállhatnak, a töltés idején egy másik, már feltöltött jármű indulhat forgalomba a végállomásról.

A jármű utasainak és más közlekedőknek a biztonságára egy kamerákból, radarokból és lidar kombinációjából álló komplett rendszer vigyáz és nagyon fontos a rendszer önálló döntéshozatala a váratlan akadályok – útépítés, közműjavítás, műszaki hibás jármű – esetében, de az is, hogy akár a forgalmi torlódások kikerülésére is képes legyen a jármű. Ezért fontos szempont, hogy a rendelkezésre álló digitális térképek alapján a haladás ne legyen lekorlátozva, hanem hozzánk hasonlóan akár alternatív útvonalat találjon. Ez egy újabb mérföldkő az előre programozott útvonalakon való haladáshoz képest. Ehhez persze az is kell, hogy a digitális térképet folyamatosan frissítsék a járművön.

A Transdev, Lohr és Mobileye együttműködésével a közösségi közlekedés rugalmasságát, hatékonyságát kívánják növelni és a környezeti lábnyomot minimalizálni.

Forrás: www.iho.hu, 2021.03.17.

IRODA: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. II/235. SZÁMLÁZÁSI- ÉS LEVELEZÉSI CÍM: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. (2014. február 4-től) NYITVATARTÁS:  AZ AKTULÁSIRÓL TÁJÉKOZÓDJON A FŐOLDALON 
TELEFONSZÁM: +36 1 353 2005 MOBIL: +36 30 512 1911, +36 30 209 5049, +36 30 567 9879 TELEFON/FAX: +36 1 353 0562 E-MAIL: info@ktenet.hu
ADÓSZÁM:
19815709-2-42 CÉGJEGYZÉKSZÁM: 403 SZÁMLASZÁM: 10200823-22212474-00000000