Ismét megpróbálkoznak helyközi csuklósbuszok vásárlásával. A Volán-beszerzéseket intéző Volán Buszpark még tavaly írt ki pályázatot százhúsz háromtengelyes csuklós elővárosi kocsira, ám az eredménytelenül végződött, mert az egyetlen induló Evobus Hungária a remélt árnál többet kért a Mercedes Citaro G típusért. A busztendert a napokban újra megjelentették a közbeszerzési értesítőben. Az ajánlatok értékelése során szinte kilencven százalékban fog számítani a kért ár. A tendergyőztesnek a szerződés aláírásától számított 365 napon belül kell átadni az autóbuszokat a Volánbusznak. A járműállományt tekintve égető szükség lenne az új elővárosi csuklósokra, mivel a jogelőd közlekedési központok és Volán-társaságok 2010 óta nem állítottak forgalomba új buszokat ebben a kategóriában.

Az előző tenderkiíráson egyedüli pályázó Evobus Mercede Citaro G-jét túl drágának találta a Volán Buszpark (illusztráció: flickr)

Hamarosan modern hajókkal lehet utazni a Balatonon. A Balatoni Hajózási Társaság (Bahart) Zrt. várhatóan 2021 nyarára európai színvonalú járművekre cseréli le a teljes személyszállító- és komphajóflottát. A „magyar tenger” új hajóinak koncepciótervei nemrégiben készültek el, így a közbeszerzés is hamarosan megindulhat. A fő cél, hogy a Balaton két partja között javuljon az összeköttetés annak érdekében, hogy autó nélkül is lehessen közlekedni a térségben, ezért a szántód–tihanyi komp is megújul. A tervek szerint a hajók akadálymentesek, kerékpárszállításra is alkalmasak és klimatizáltak lesznek.

Megkezdődött a Keleti és Kőbánya felső közötti kapacitásbővítés. Az R-Kord Építőipari Kft. által végzett, nettó 9 milliárd 489 millió forint értékű beruházással három kilométer hosszan épül ki egy nyolcvan kilométer per órás sebességgel használható vágány. Az új sínpár és a Rákos–Hatvan vonalszakasz jelenleg is zajló felújítása lehetővé teszi majd a sűrűbb elővárosi közlekedést. A munkálatok során a Keleti pályaudvar tizedik vágányát meghosszabbítják, Kőbánya felső állomáson a harmadik és negyedik vágány közötti peront megemelik, fölé esőbeállót építenek. Felújítanak három vasúti hidat, és megtörténik egy alsópályás acélhíd felszerkezetének a cseréje. A projekt várhatóan 2022 áprilisára készülhet el.

Újabb műszaki hibákkal folytatódik a Pandák vesszőfutása: az inverterszekrényeket tartó fémkarok túl gyengék, így sorban repedeznek (fotó: Vörös Attila)

Repül a SkyCourier. A Textron új igáslova, a Cessna 408 SkyCourier az első felszállása után két és egynegyed órát töltött a levegőben. A típust a népszerű 208 Caravan nagyobb, erősebb, terhelhetőbb, megduplázott kapacitású váltótípusának szánják. A prototípust további öt követi, ezekkel a légi és földi tesztek végzik majd. A gép lényege a robusztus építés, valamint a teljesítmény: a két, egyenként 1100 lóerős Pratt & Whitney Canada PT6-os hajtómű ellenére is olcsóbb lesz az üzemeltetése, mint a Caravané. A SkyCourier 2,7 tonna körüli rakományt, három padlóhoz rögzített LD3-as konténert továbbíthat. Az utazósebesség 370 kilométer per órára, a hatótávolság pedig akár 1600 kilométerre, maximális terhelés mellett is 740-re nő.

Újabb konstrukciós hiba a Pandáknál. Az M3-as metróvonalon közlekedő szerelvények műszeres karbantartása során a BKV szerelői a 37 vonat közül tizennyolcnál fedeztek fel repedéseket a segédüzemi átalakítókat tartalmazó szekrények tartóvasain. Mint kiderült, a a repedéseket az okozta, hogy a szerelvényeket gyártó és azokat nemrégiben felújító Metrovagonmas (MVM) nem elég erős tartókkal rögzítette a váz alá a nehéz szerkezetet. Az orosz gyártó elismerte a hibát, és vállalta, hogy hogy még a nyáron minden kocsin erősebbre cserélik a tartókat. Az orosz fél állja a javítási költségeket, továbbá a szerelvények leállítása miatti bevételkiesést is. Mivel az orosz szakemberek a koronavírus-járvány miatt visszautaztak Oroszországba, a BKV szerelői jobb híján egyelőre acélhuzalokkal erősítik az alvázhoz a szekrényeket.