Ennyit fogyasztanak valójában az elektromos autók
A legtöbb sofőr saját korábbi tapasztalatai alapján tisztában van azzal, hogy mennyit fogyaszt átlagos használatban egy benzin- vagy dízelautó. De mi a helyzet a gombamód szaporodó villanyautókkal? Mennyit eszik valójában egy elektromos autó? Tényleg gazdaságosabb, mint a hagyományos, belsőégésű motorral szerelt autó? A hatótáv, azaz, hogy egy töltéssel meddig jutunk el, az energiafogyasztástól függ. Nem mindegy tehát, hogyan vezetünk, mert a látszólag nagy kapacitású akkumulátor is hamar lemerül, ha sportkocsiként használjuk a villanyautót, a töltése pedig hosszú, sokszor kínosan hosszú ideig tart. Az ADAC tanácsadói ezért azt javasolják, ahogy a hagyományos autók esetében is, a felhasználás módja döntsön az akkumulátor méretéről. Városban elég a kisebb kapacitás, ha azonban sokat autózunk országúton, akkor érdemes nagyobb akkumulátorral szerelt villanyautót választani. Több márka eleve többféle kapacitással kínálja villanyautóit, az e-Niro és a Kona EV elérhető 39, illetve 64 kilowattórás akkumulátorral, ahogy a Tesla-modellek és az ID.3 is többféle lehetőséget tartogatnak.
Az ADAC számos modellt tesztelt az utóbbi időszakban, így az összehasonlítás reális képet ad a piaci helyzetről, illetve a gyártók által megadott és a valós életben rögzített fogyasztási adatokról. Ahol van saját tapasztalat, ott a mi magyarországi tesztelés során mért adatokat is feltüntetjük.
Gyári fogyasztási adatok szemben a valós méréssel (kWh/100 kilométer)
Villanyautó | ADAC fogyasztás | Járműipar/Autószektor fogyasztás | WLTP-norma szerinti fogyasztás |
Hyundai Ioniq Elektro Style | 16,3 | 12,5 | 13,8 |
VW e-up! Style | 16,7 | 8,5 | 14,5 |
Seat Mii Electric Plus* | 17,3 |
| 14,9 |
Mini Cooper SE | 17,6 | 17,5 | 14,8-16,8 |
BMW i3 (120 Ah) | 17,9 | 18,3 (télen) | 15,3 |
Kia e-Niro Spirit (64 kWh) | 18,1 | 14,7 | 15,9 |
Smart Forfour EQ passion | 18,4 |
| 15,9 |
Peugeot e-208 GT | 18,7 |
| 17,6 |
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit | 18,8 |
| 15,7 |
Renault Zoe R135 Z.E. 50 Intens (52 kWh) | 19,0 | 16 (télen) | 17,7 |
VW ID.3 Pro Performance 1st Max | 19,3 | 20 (télen) | 16,1 |
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend | 19,5 | 16,2 (télen) | 15,0 |
Tesla Model 3 Standard Range Plus | 19,5 |
| 14,3 |
Opel Ampera-e First Edition** | 19,7 |
| 14,5 (NEDC) |
Peugeot e-2008 GT | 20,2 | 12 | 17,8 |
Renault Zoe Intens (41 kWh) | 20,3 | 15 | 13,3 (NEDC) |
DS 3 Crossback E-Tense So Chic | 20,5 |
| 18,3 (NEDC) |
Tesla Model 3 Long Range AWD | 20,9 |
| 16,0 |
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) | 22,1 |
| 20,6 |
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh) | 22,7 | 17 (télen) | 18,5 |
Porsche Taycan 4S Performance Plus | 23,6 |
| 26,2 |
Tesla Model X 100D | 24,0 |
| 20,8 (NEDC) |
Audi e-tron Sportback 55 quattro | 24,4 |
| 23,7 |
Audi e-tron 55 quattro | 25,8 | 19,5 | 23,0 |
Jaguar i-Pace EV400 S AWD | 27,6 | 21,2 | 22,0 |
Mercedes EQC 400 AMG Line | 27,6 | 24,8 (télen) | 22,6 |
Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh) | 28,1 | 14,5 | 25,9 |
Meddig juthatunk el? Milyen hatótávra számíthatunk?
Modell | Akkumulátor kapacitása (kWh) | Teljes töltés energiaigénye (kWh) | Hatótáv (km) takarékos használatban |
---|---|---|---|
Tesla Model X 100D | 100,0 | 108,3 | 451 |
Tesla Model 3 Longe Range AWD | 75,0 | 89,5 | 429 |
Porsche Taycan 4S Performance Plus | 93,4 (nettó 83,7) | 95,2 | 400 |
Kia e-Niro (64 kWh) Spirit | 64,0 | 72,3 | 398 |
Audi e-tron Sportback 55 quattro | 95,0 (nettó 86,5) | 96,0 | 390 |
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit | 64,0 | 73,9 | 390 |
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend | 64,0 | 73,9 | 379 |
Jaguar i-Pace EV400 S AWD | 90,0 | 100,8 | 366 |
Audi e-tron 55 quattro | 95,0 (nettó 83,6) | 94,3 | 365 |
Opel Ampera-e First Edition | 60,0 | 67,4 | 342 |
Mercedes EQC 400 AMG Line | 80,0 | 93,0 | 335 |
Renault Zoe R135 Z.E. 50 (52 kWh) Intens | 52,0 | 64,3 | 335 |
VW ID.3 Pro Performance 1st Max | 62,0 ( nettó 58,0) | 64,8 | 335 |
Tesla Model 3 Standard Range Plus | 53,0 | 60,0 | 305 |
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh) | 62,0 | 68,4 | 300 |
Peugeot e-208 GT | 50,0 (nettó 47,5) | 53,1 | 280 |
BMW i3 (120 Ah) | 42,2 (nettó 37,9) | 48,8 | 272 |
DS 3 Crossback E-Tense So Chic | 50,0 (nettó 47,5) | 55,4 | 270 |
Hyundai Ioniq Elektro Style | 38,3 | 44,1 | 270 |
Peugeot e-2008 GT | 50,0 (nettó 47,5) | 53,1 | 260 |
Renault Zoe Intens (41 kWh) | 41,0 | 49,5 | 243 |
VW e-up! Style | 32,3 | 36,7 | 220 |
Seat Mii electric Plus | 32,3 | 37,8 | 215 |
Mini Cooper SE | 32,6 (nettó 28,9) | 37,6 | 210 |
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) | 40,0 | 44,5 | 201 |
Nissan e-NV 200 Evalia | 40,0 | 46,9 | 167 |
Smart Forfour EQ passion | 17,6 | 18,9 | 100 |
Összeállította: Biró Csongor
Forrás: www.autoszektor.hu, 2021.02.16.