A közterek zöldfelületének, sétálásra alkalmas részeinek aránya alapvetően határozza meg, hogyan érezzük magunkat szűkebb, vagy akár tágabb lakókörnyezetünkben. Ez az arány Budapest jelentős részén mára tarthatatlanná, egészségtelenné vált nagyrészt azért, mert az elmúlt évtizedekben a gépjárművek száma rendkívül megnövekedett Budapesten: a főváros útjait nem ekkora autóforgalomra tervezték. Beszédes szám, hogy a felmérések szerint a fővárosi forgalomban résztvevő autósok harminc százaléka éppen parkolóhelyet keres. Mindez komolyan hozzájárul a belváros rossz levegőminőségéhez éppúgy, mint a balesetek számához.

A Fővárosi Önkormányzat, a BKK és tizenkét budapesti önkormányzat a következő hónapokban a főváros tizenöt releváns, a közlekedési kihívásokat jól szemléltető „mintaterületén” vezetnek be tesztjelleggel különböző közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási intézkedéseket, amelyek kicsiben megmutatják, milyen lenne egy élhetőbb Budapest. Nyolc helyszínen augusztus 1-jén megkezdődtek a változások, ezeket vesszük sorra egy négyrészes minisorozatban.

 

Közösségi tér az Andrássy úton

Október 18-áig a terézvárosi önkormányzat lezárta az autóforgalom elől az Andrássy út Rózsa utca és Vörösmarty utca közötti szervizútjait. Ebben az időszakban járművel közlekedni és parkolni sem lehet a szervizúton, a területek gyalogos zónává alakulnak át. A szervizúton a parkolás megszűnik, és teret kapnak a vendéglátó egységek és kulturális rendezvények.

Ebben az időszakban a kerékpárosok ezen a 200 méteres szakaszon a („lovagló”) sétányon közlekedhetnek. A gyalogos zóna területére is behajtanak, de ott – a KRESZ előírásainak megfelelően – maximum 5 kilométer/óra sebességgel, „lépésben” haladhatnak.

A forgalmi változások miatt az Andrássy út Hősök tere felé vezető szervizútján a Csengery utca és a Vörösmarty utca között megfordul a szervizút egyirányúsága, de kerékpárral továbbra is lehet majd a Hősök tere felé közlekedni.

A kerület a próbaidőszakban arra tesz kísérletet, hogy a szervizutat közösségi térré változtassa. Az idelátogatók egy válogatást láthatnak az elmúlt évek ARC kiállításaiból, terézvárosiak portréfotóiból, kortárs művészek alkotásaiból. Utcabútorok, fák várják a korzózókat, hogy az Andrássy út, Európa egyik legszebb sugárútja visszakapjon valamit eredeti funkciójából.

A mintaprojekt hosszú távú célokat is szolgál, ugyanis a terézvárosi és a fővárosi önkormányzatok szándéka az Andrássy út forgalomcsillapítása, zöldfelületi fejlesztése, élhetőbbé tétele, amihez a most induló tesztidőszak gyakorlati tapasztalatokkal járul hozzá. Ezt segíti majd egy kérdőív is, amelyet augusztus 14-étől lehet kitölteni, hogy a városlakóknak lehetőségük legyen elmondani, hogyan élték meg a változásokat.

 

Megnyitott pesti alsó rakpart

Szeptember végéig minden hétvégén megnyílik a pesti alsó rakpart a gyalogosok és kerékpárosok előtt. A budapestiek régi vágya, hogy Budapest és a Duna, a város és a folyó újra közel kerüljenek egymáshoz.

A Duna hiába a legmeghatározóbb eleme Budapestnek, néhány szakasztól eltekintve nagyon nehéz megközelíteni a partot. Nem volt ez mindig így, hiszen a Duna-partok a folyó szabályozását követően is elérhetőek maradtak, a rakodópartokon zajló kereskedelem és hajózás mellett a rakparti sétányok népszerű kikapcsolódási helyszínek is voltak. A XX. század második felében azonban a rakpartok gyakorlatilag városi autópályákká alakultak, amelyek feladatává a belvároson áthaladó forgalom gyors elvezetése lett a sűrűn lakott területektől vett viszonylagos távolságban.

A közelmúltban újra felmerült az igény, hogy a budapestiek visszahódítsák a város folyópartjait. A 2015-ben indult RAK-PARK projekt célja, hogy a budapesti Duna-partok a kor elvárásainak megfelelő, igényes közterületként újuljanak meg, ez azonban egy nagyobb költségigényű, hosszabb távon megvalósítható, komplex beavatkozást jelent. Éppen ezért fontos, hogy a városvezetés ideiglenes megoldásokkal megtalálja a módját a rakpartok azonnali gyalogos elérhetőségének.

Első körben Budapest szeptember végéig minden hétvégén megnyitja a pesti alsó rakpartot a gyalogosok és kerékpárosok előtt. A pesti alsó rakpart Közraktár utca és Margit híd közötti szakaszának autómentesítésével egy 3,5 kilométeres sétány jön létre Budapest egyik legszebb helyszínén. A rakpart már az első megnyitott hétvégén nagyon népszerűnek bizonyult a budapestiek körében, a hosszan tartó kijárási korlátozások enyhítésével a budapestiek biztonságosan, a zsúfoltság elkerülésével sétálhattak, kerékpározhattak a rakparton. A főváros igyekszik folyamatosan fejleszteni a kellemes kikapcsolódáshoz szükséges infrastruktúrát: a szakaszon elérhető mosdókon túl továbbiakat nyitottak, valamint lehetőséget biztosítanak, hogy a rakpart egyes részein vendéglátó egységek, teraszok települjenek ki.

Az ideiglenes használat rengeteg tapasztalattal szolgálhat, és sok olyan civil ötletet hozhat, amelyek korábban nem is merültek fel a városlakókban. Azért, hogy ezekből a tapasztalatokból és ötletekből Budapest gazdagodni tudjon, ennél a projektnél is kérdőívezés indul. A kérdőív augusztus 20-ától érhető el a kozossegitervezes.budapest.hu oldalon.


Forrás: www.iho.hu

Megjelent a forrás olfalon: 2020.08.03.