Dunai alagútra és Varsóig tartó nagy sebességű vasútra kérünk támogatást



Európai hálózatfinanszírozási eszköz: Dunai alagútra és Varsóig tartó nagy sebességű vasútra kérünk támogatást


Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz uniós pénzügyi alap jelenleg nyitva lévő kiírásában március végéig nyújthatnak be közlekedésfejlesztési projekteket a tagállamok. Magyarország két nemzetközi jelentőségű vasúti hálózatbővítés előkészítésének folytatásához kér összesen 2,8 milliárd forint támogatást. A forrást a Budapest–Varsó nagysebességű vasút magyarországi szakasza és a Kelenföld–Nyugati pályaudvar között tervezett új vasúti összeköttetés környezetvédelmi munkarészeire fordítanák.

A 2014–2020 közötti uniós költségvetési ciklusban indult pénzügyi alap, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) a transzeurópai hálózatok kiépítésének, korszerűsítésének felgyorsítását szolgálja a közlekedés, az energetika és a távközlés területén. A támogatási forrásból a sikeres pályázatoknak köszönhetően mintegy 1,1 milliárd euró, több mint 342 milliárd forint hasznosul hazai közlekedési fejlesztésekben. 

A CEF jelenleg nyitva lévő kiírásában a tagállamok összesen mintegy 290 millió eurót érhetnek el a visszahulló forrásokból. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium javaslata alapján Magyarország ebben a körben két, állami beruházásban megvalósuló vasúti projekthez igényel támogatást. A pályázatokat március végéig lehet benyújtani, a támogatások odaítéléséről nyáron dönthetnek az Európai Bizottság és a tagállamok képviselői.

A közép-európai fővárosokat környezetkímélő módon összekapcsolódó nagysebességű vasúti kapcsolat létrehozásáról már készül a megvalósíthatósági tanulmány. A létrejövő infrastruktúra kényelmes, gyors, egyéb közlekedési módokkal versenyképes eljutási lehetőséget teremthet Budapest, Pozsony, Prága és Varsó között, bekapcsolná a térséget a nyugat-európai gyorsvasúti hálózatba. A beruházásnak köszönhetően a meglévő vonalakon jelentős kapacitások szabadulhatnak fel, teret nyitva az elővárosi személy- és környezetbarát teherforgalom növelése előtt. Kedvező döntés esetén a támogatás a környezeti vizsgálatok elkészítésében, környezeti hatástanulmány összeállításában és a környezetvédelmi engedély megszerzésében hasznosulhat. A projektjavaslat összhangban áll egy párhuzamosan futó osztrák vasútfejlesztési tervvel, Magyarország és Ausztria ezért kölcsönösen támogatja egymás kezdeményezéseit.


A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia fejlesztési program kiemelt fontosságú eleme a Budapest-Kelenföld és Budapest-Nyugati vasútállomások összeköttetése új törzsvonali szakasszal. Az elképzelések szerint Magyarország legnagyobb és legsűrűbb vonatforgalommal rendelkező nagyvasúti vonalszakasza jöhet így létre. A Budapesti Fejlesztési Központ beruházásában tervezett projekt esetében szintén a környezetvédelmi munkarészek finanszírozásához kér támogatást Magyarország.

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz hozzájárulásával 670 milliárd forint beruházási értékben valósulnak meg hazai közlekedésfejlesztési projektek. A többi között idén befejeződik a Kelenföld–Százhalombatta–Pusztaszabolcs és a Rákos–Hatvan vasúti vonalszakaszok korszerűsítése, folyamatban van a Déli összekötő vasúti híd felújítása, harmadik vágányának kivitelezése is.

Forrás: www.iho.hu, 2021.03.21.

IRODA: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. II/235. SZÁMLÁZÁSI- ÉS LEVELEZÉSI CÍM: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. (2014. február 4-től) NYITVATARTÁS:  AZ AKTULÁSIRÓL TÁJÉKOZÓDJON A FŐOLDALON 
TELEFONSZÁM: +36 1 353 2005 MOBIL: +36 30 512 1911, +36 30 209 5049, +36 30 567 9879 TELEFON/FAX: +36 1 353 0562 E-MAIL: info@ktenet.hu
ADÓSZÁM:
19815709-2-42 CÉGJEGYZÉKSZÁM: 403 SZÁMLASZÁM: 10200823-22212474-00000000