Digitalizáció és integráció a budapesti közösségi közlekedésben



A Budapesti Közlekedési Központ kiemelt stratégiai célja, az integráció és digitalizáció a főváros közlekedésében, de a járványhelyzet miatt, az integrált és rugalmas közlekedési rendszerek fontosabbá váltak mint valaha és az Európai Unió célkitűzései között is meghatározó szerepet kaptak.

Hatékonyság, biztonság, fenntarthatóság

A BKK valamennyi fővárosban közlekedőre egyenlő partnerként tekint, függetlenül az uticéltól, a menetidőtől, távolságtól vagy a közlekedés módjától függetlenül. A cél, hogy Budapest és teljes agglomerációjának mobilitási rendszerét a jövő elvárásainak megfelelően tervezzék, fejleszszék szervezzék és integrálják, kiszámíthatóan igazodva az egyéni igényekhez. A Budapest Mobilitási Terv keretében az infrastruktúra, a járműállomány, a szolgáltatások, valamint az intézményrendszer fejlesztésében szintén kiemelt szerep jut a digitalizációnak és integrációnak.

A különböző szolgáltatatók, különböző tarifával és eltérő szolgáltatások helyett, a BKK egységes, digitálisan hozzáférhető szlgáltatási csmagon dolgozik. A MaaS (Mobility as a Service – a mobilitás, mint szolgáltatás) a digitalizációt, az integrációt és az ügyfélközpontúságt tartja szem előtt. A MaaS jellegű kncepció lényege, hogy a még külön kezelt szolgáltatások egyetlen felületen jelenjenek meg a felhasználók számára, biztosítva a kombinálható közlekedési lehetőségeket, az egyszerű tervezést és fizetést.

Az integráció és digitalizáció kiemelt szerpet kapott az Európai Uniós közlekedési irányelvekben is. A 2021–2027 közötti európai uniós költségvetési időszakban, a struktúrális források, továbbá a helyreállítási és ellenállóképességet növelő eszközöknél fontos cáélterület a digitalizáció. Az eu-s tervezési útmutató alapján, a forrásknak legalább húsz százalékát kell digitalizációs reformkra és fejlesztéskre fordítani.

MAAS koncepció, bécsi mintára

Az életminőség és mobilitás szoros összefüggésben van egymással. Bécsben az új közlekedési megoldások célja, a mbilitás fejlesztése oly módon, hogy a közlekedés kedvezőtlen hatásai csökkenjenek, más szóval utazásk, át közlekedési eszköz nélkül is. A Wiener Linien a jövőben, a különböző közlekedési szogáltatások integrátora kíván lenni, Bécs és vonzáskörzetében.

A DOMINO kutatási projekt keretében, a Bécsben már működő Maas-rendszert kívánják kiterjeszteni. A Wiener Linien részvételével már három helyszínen tesztelnek felhasznáólóbarát, kényelmes és klímabarát mobilitási megoldáskat.

Nemzetközi kutatási projektekhez kapcsolódó BKK tapasztalatok, eredmények

A BKK 2010 óta már húsz kutatás-fejlesztési- és innovációs projektben vett részt. Ebből három kapcsolódik a MaaS tematikájához. Teszteket végeztek a projekt részeként – kapcslódva a Budapesti Mobilitási Terv területeihez – a szlgáltatások javítása, az infrstruktúra fejlesztése és az intézményi szolgáltatói együttműködés megalapozása érdekében.

A BKK 2020 folyamán, a MaaS4EU projekt keretében tesztelte a mobilitás, mint szolgáltatási rendszer működését, a különböző szolgáltatókkal (közösségi közlekedés, BUBI, taxi, gépkocsimegosztó és utazásmegosztás). A teszt során használt alkalmazással a felhasnzálók kombinált mobilitás-csomagokat vásárolhattak és hasnzálhattak az utazásokhoz. A szerzett tapasztalatokat, a BKK szolgáltatások egységesítése, a mobilitás csomagok kialakítása és a szolgáltatókkal történő együttműködéshez hasznosítja.

A Cities4People projektben a BKK mobilitái pontok kialakításával tesztelte a közlekedési módok egyszerű váltásnak és a megisztáson alapuló, mobilitási eszközök megbízható hozzáférhetőségnek kialakítását. Ennek eredményeként, a közlekedők egy-egy kijelölt ponton – a Szent Gellért téren és az Infoparkban – koncentráltan, rendezetten érhetik el a megsoztott rollereket, kerékpárokat, robógókat és gépkocsikat.

A Dynaxibility4CE projektben, a teljes integráció megvalósításához a BKK ez év végéig részletes akciótervet dolgoz ki, amely kitér a már meglévő és a tervezett rendszerek, eszközök, valamint adatok integrálására és az adatstruktúra kialakítására és kezelésére.


Forrás: www.iho.hu, 2021.05.05.

IRODA: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. II/235. SZÁMLÁZÁSI- ÉS LEVELEZÉSI CÍM: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. (2014. február 4-től) NYITVATARTÁS:  AZ AKTULÁSIRÓL TÁJÉKOZÓDJON A FŐOLDALON 
TELEFONSZÁM: +36 1 353 2005 MOBIL: +36 30 512 1911, +36 30 209 5049, +36 30 567 9879 TELEFON/FAX: +36 1 353 0562 E-MAIL: info@ktenet.hu
ADÓSZÁM:
19815709-2-42 CÉGJEGYZÉKSZÁM: 403 SZÁMLASZÁM: 10200823-22212474-00000000