Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia
Vitézy Dávid:
2021 Európában a vasút éve: a klímaváltozás fényében a vasút szerepe felértékelődik, a nagyvárosok környéki ingázásban éppúgy, mint a teherszállításban vagy a távolsági gyors közlekedésben, az Európai Bizottság ezzel a kezdeményezéssel erre hívja fel a figyelmet.
Az EU statisztikája mutatja, hogy a szállítmányozási módok között messze a vasúti szállítás a legfenntarthatóbb.
A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia a vasút előtérbe helyezését javasolja a központi régió közlekedésfejlesztésében. A Stratégia elsősorban a személyszállítás fejlesztésére koncentrál, de a Budapestre vezető fővonalak fejlesztése, kapacitásának bővítése a teherforgalom számára is előnyös. A Déli Körvasút esetében a tehervonatok például nem kell, hogy órákat várakozzanak a budapesti pályakapacitásra és csak éjszaka, a lakókat zavarva tudjanak áthaladni Budapesten - a megújuló pálya mentén épülő magas, átlátható zajvédő infrastruktúra pedig nappal is megkíméli a környéken élőket.
A teherforgalom teljesen nem tudja elkerülni Budapestet, számos logisztikai bázis, a szabadkikötő, a BILK és a ferencvárosi rendezőpályaudvar miatt. Azonban, ha a vasúti teherszállítás az EU céljai szerinti mértékben nő és 2050-re a mai közúti teherszállítás 50%-át sikerül vasútra terelni, új, a vasúti teherszállításnak kapacitást biztosító fejlesztsésekre is szükség lesz, mint amilyen a V0 Budapestet elkerülő vasúti teherforgalmi körgyűrű - a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia ezeket az összefüggéseket is bemutatja.
A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia a www.budapestvasut2040.hu oldalon olvasható, ahol egy részletes kérdőív segítségével mindenki véleményt is mondhat a vasútfejlesztési célkitűzésekről.
Forrás: https://www.facebook.com/vitezydavid, 2021.02.11.