Beszámoló a Nagysebességű vasúttal Varsó felé – Velocity for you konferenciáról


Szervusztok!

 

Tegnap részt vettem a konferencián, amelynek végleges programja a következő volt:

9:30 – 10:00   

Regisztráció

10:00 – 10:10   

A konferencia megnyitása – Külgazdasági és Külügyminisztérium
Kiss-Parciu Péter, Regionális és határ menti gazdaságfejlesztésért felelős helyettes államtitkár
A V4 nagysebességű vasútfejlesztés külgazdasági jelentőségei

10:00 – 10:10   

A konferencia megnyitása – Külgazdasági és Külügyminisztérium
Kiss-Parciu Péter, Regionális és határ menti gazdaságfejlesztésért felelős helyettes államtitkár
A V4 nagysebességű vasútfejlesztés külgazdasági jelentőségei

10:10– 10:20   

Köszöntő – Innovációs és Technológiai Minisztérium
Dr. Mosóczi László, Közlekedéspolitikáért felelős államtitkár
Nagysebességű vasutak szerepe az országos vasútfejlesztésben

10:20 – 10:30   

Köszöntő – Miniszterelnökség
Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár
A nagysebességű hálózat érkezése Budapestre

10:30 – 10:40   

BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. előadása
Vitézy Dávid, vezérigazgató: A nagysebességű hálózat érkezése Budapestre

10:40 – 10:55   

MÁV Magyar Államvasutak Zrt. előadása
Dr. Homolya Róbert, elnök-vezérigazgató: Vasútfejlesztés, vasúti szolgáltatások jövője – Nagysebességű vasúti fejlesztések lehetőségei, hatásai a hazai vasúti közlekedés jövőjére

10:55 – 11:10   

NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. előadása
Nyul Zoltán, beruházási vezérigazgató-helyettes: Nemzeti infrastruktúra, nemzetközi összefogás, fenntartható fejlődés

11:10 – 11:30   

A Budapest – Varsó nagysebességű vasútvonal megvalósíthatósági tanulmányt készítő Konzorciumot vezető TRENECON Tanácsadó és Tervező Kft. előadása

Balogh Zsuzsanna (TRENECON Kft.): A nagysebességű fejlesztést előkészítő tanulmány célja, főbb szakaszai, a Döntéselőkészítő tanulmányi szintű előzetes eredmények – jelenlegi vizsgálataink

11:30 – 13:00   

Ebéd, állófogadás

13:00 – 14:00   

Szakmai szekció I. (a tanulmányt készítő Konzorcium tagjainak előadásai)

Perjés Tamás (TRENECON Kft.): A tervezés során vizsgált nyomvonalváltozatok / a megvalósíthatósági szintű vizsgálatra javasolt változat ismertetése

Fürstand Attila PhD (TRENECON Kft.): A tervezett fejlesztés előkészítésének környezeti aspektusai és kapcsolódó vizsgálatok bemutatása

Asbóth Szabolcs - Bersényi Ágoston (FŐMTERV Zrt.): Műszaki tervezési háttér, Open Track szimulációk bemutatása

14:00 – 14:30   

Kávészünet

14:30 – 15:30   

Szakmai szekció II. (a tanulmányt készítő Konzorcium tagjainak előadásai)

Kaderják Péter (TRENECON Kft.): Adatfelvételek és forgalmi modellezési eredmények

Hannibál Zsolt (PricewaterhouseCoopers Magyarország Kft.): A Budapest-Varsó nagysebességű vasúti szolgáltatás intézményi hátterének vizsgálata

Balogh Zsuzsanna (TRENECON Kft.): A változatelemzés módszere, a közgazdasági költség-haszon elemzés szerepe és eredményei

Az alábbiakat jegyzeteltem:

 Kiss-Parciu Péter: V4 együttműködésben épülne a vasúti pálya, alapvetően a gyermekeink élvezhetik majd hasznát. A Nyugat- és Kelet-Európa közötti kapcsolatok mellett kiemelt fontosságú az Észak-Dél kapcsolatok fejlesztése is. 

Dr. Mosóczi László: Távlati terv volt mindig a nagysebességű vasút, a 2018-as kormánydöntés megteremtette a forrást az előkészítésre. A 2021-től tervezett Kelenföld-Budaörs a bevezető szakasz tud lenni, a Csorna-Győr pedig a Sopron és Szombathely irányú leágazás. Ugyancsak fontos a déli körvasút létesítése, amely az országon áthaladó nagysebességű vasutakra is alkalmas lesz. Fontos mérföldkő az ETCS üzembehelyezése is, amely a jövő átjárható rendszere lesz, így a nagysebességű vasútjáé is.

 Schneller Domonkos: A Miniszterelnökség és a BFK a Budapest átbocsátó és befogadó képességének növelésén dolgozik. Ez kiemelt feladat. A MÁV (incl. MÁV-HÉV) összes utasának 2/3-a az elővárosban utazik. A fejpályaudvari rendszer elavult, a pályaudvarok összekötése zajlik szinte minden országban. Budapesti agglomerációs vasúti stratégia készítése zajlik. 80 %-kal szeretnék növelni a Budapestet elérő utasok számát, a jelenleg egyéni közlekedést választók átterelésével. Repülőtér vasúti bekötése a következő feladat. 

Vitézy Dávid: Budapest Agglomerációs Vasúti Stratégia készül. jelenleg 42 a csúcsidei vonatszám irányonként a városhatáron, ezt szeretnék növelni 93 vonatra/óra. Fontos fejlesztés a déli körvasút, ott távolsági vonathossznak megfelelő peronok épülnek Nádorkertnél, Közvágóhídnál és Népligetnél. Az elővárosi utasszám 80 %-kal növelhető,2008 és 2018. között a 2-es vonalon 109 %-kal, a 30a vonalon 80 %-kal nőtt, miközben a fejlesztésből kimaradt lajosmizsei vonalon 40-60 %-kal csökkent. A nagysebességű vasút a regionális közlekedésben is segít, kapacitást szabadít fel, Nagy-britanniai példa (HS2) szerint 140 tehervonati menetvonalat nyernek a nagysebességű pálya építésével. Tatabánya-Budapest között akár 10 perces vonatkövetés is lehetővé válik. A reptéri fejlesztés a kolozsvári nagysebességű vasút csatlakozó szakasza tud lenni, 19 perc lesz a menetidő a belvárosból a reptérre és 15 perces vonatkövetéssel számolnak. Nagyon jó lehetőség a fejpályaudvari korlátok oldására a Nyugati-Déli alagút.

Homolya Róbert: A környező országok felé (AT, CZ, SK, PL) az elmúlt tíz évben az utasforgalom növekedett. 1,5 óra alatt lesz Pozsony, 3,5 óra alatt Prága, 5,5 óra alatt München elérhető a nagysebességű vasúttal. A járművek terén invesztícióba kell kezdeni, az IC+ 200 km/h sebességre alkalmas, Magyarországnak a Dél- és Kelet-Európa lehet egy stratégiai irány. MÁV-.START számára min. 250 km/h sebességű járművek szükségesek. A Kormány elé előterjesztéssel fognak élni. Éjszakai járművek fejlesztésére is készültek koncepciók, egyszemélyes kapszulás kivitel, illetve franciaágyas kivitel. 

Nyúl Zoltán: Bemutatta a NIF fejlesztésekben betöltött szerepét. Az 1523/2020 (VIII.14.) Kormányhatározat a projektek előkészítéséről kijelöli a további fejlesztési irányokat. Határon átnyúló fejlesztési előkészületek, Zalaegerszeg-Lendva, Debrecen-Nagyvárad, Szeged-Röszke… A Budapest-Varsó nagysebességű vasút tervezési munkájának befejezése 2021. március, a Budapest-Kolozsvár tervezés kezdése 2020. szeptember, befejezése 2022. közepe. 8 nappal ezelőtti döntés volt a nyomvonal, amely Bp-ről Dél-Nyugatra indul, északra a 30a vonaltól, majd Mórnál tér Észak-nyugati irányra, és éri el Győrt, majd Dél-nyugatról követi az 1-es vonalat.

 Perjés Tamás: bemutatta a vizsgált változatokat, több szakaszra is voltak alternatívák, a Vértes kerülése, átszelése, Győr elérése, a határig történő eljutás… A preziben ezek mind láthatók. A költségbecslések a különféle változatokra 1400 Mrd Ft-tól 2300 Mrd Ft-ig szórnak, a kiválasztott kb. 1720 Mrd Ft. Ebben 90 perc Pozsony elérhetősége, a Móri árkon halad keresztül, Győrt is érinti, és Rajka a határmetszési pont.

 A TRENECON mérnökei, tervezői bemutatták a környezetvédelmi, forgalmi, műszaki modelleket, a menetrendi vonatkozásokat. A műszaki modellek közül kiemelhető, hogy míg a Vértesen keresztül kb. 20 km-es alagút is szükséges lett volna, a Móri árkon keresztül 4 km a legnagyobb alagút hossz, és nincs 8 ezreléknél nagyobb emelkedő.

A keleti vonalvezetés kb. 4 millió embert ér el, a nyugati kb. 8 milliót. Minden vizsgált szempontból, valamint az érzékenységvizsgálatok alapján is a kiválasztott nyomvonal a legjobb.

 Az előadások elérhetők lesznek az NSVKONFERENCIA.HU oldalon, ezért a CBA-t, a forgalmi modellt, menetrendi modellt, környezetvédelmi hatástanulmányt, stb. nem jegyzeteltem.

A következő hónapok a kiválasztott nyomvonal pontosításáról, a költségbecslés finomításáról fognak szólni. Nemzetközi partnerek online részt vettek a konferencián, amelyre főleg a NIF, MÁV Csoport, BKF, ITM munkatársai voltak delegálva, külsős (települési vezető, vagy civil) kevés volt. 

 

Feldmann Márton


IRODA: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. II/235. SZÁMLÁZÁSI- ÉS LEVELEZÉSI CÍM: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. (2014. február 4-től) NYITVATARTÁS: Hétfő-csőtörtök: 08:00 - 16:30 Péntek: átmenetileg ZÁRVA TELEFONSZÁM: +36 1 353 2005 MOBIL: +36 30 512 1911, +36 30 209 5049, +36 30 567 9879 TELEFON/FAX: +36 1 353 0562 E-MAIL: info@ktenet.hu ADÓSZÁM: 19815709-2-42 CÉGJEGYZÉKSZÁM: 403 SZÁMLASZÁM: 10200823-22212474-00000000