A TMH Hungary Invest Zrt.-n keresztül ötven százalékban tulajdonos, százezer embert foglalkoztató, orosz Transmashholding Csoport (TMH) vezérigazgatója, Kirill Lipa szerint a szerződésektől függ majd, hogy az üzemben konkrétan mit fognak gyártani és a foglalkoztatottak száma a piac alakulásának függvényében jelentősen növekedhet. A dunakeszi gyárat úgy fogják továbbfejleszteni, hogy képes legyen bármilyen utasszállító vasúti jármű kibocsátására a személyszállító vasúti kocsiktól kezdve a villany- és dízelmozdonyon át a metrókocsikig. Ehhez jelentős, több tízmillió eurós beruházást kell végrehajtani a termékek minőségének javítása és a kínálat bővítése érdekében.

A TMH Hungary Kft. – amelynek tulajdonosai azonosak a TMH Hungary Invest Zrt. tulajdonosaival – több mint egymilliárd euró értékben 1300 személyszállító vasúti kocsit szállít az ENR egyiptomi vasúttársaságnak, amelyből 680-at Dunakeszin fognak legyártani, négy év alatt.

Az egyiptomi kocsik egyik felének gyártására kijelölt Dunakeszi Járműjavítót a magyar, majd a közép-európai piac vezető vasúti járműgyártó egységévé fejlesztenék az új tulajdonosok

Az orosz holding vezérigazgatója elmondta: sok spekuláció jelent meg arról, hogy a TMH az egyiptomi szerződés megvalósítása érdekében szállt be a Dunakeszi Járműjavító Kft. megvásárlásába. Ugyanakkor ez nemcsak Egyiptommal, hanem azzal a törekvésükkel is összefügg, hogy piacvezető vasúti járműgyártó legyenek Magyarországon, majd Európában terjeszkedjenek. A dunakeszi gyártóegységre azért van szükség, hogy a TMH hatékony gördülőállomány-lehetőségeit kiterjesszék az európai piacra.

A másik ötven százalékos tulajdonos, a Magyar Vagon Zrt. tulajdonosa, az igazgatóság elnöke, Szalay-Bobrovniczky Kristóf arról beszélt, hogy a Dunakeszi Járműjavító fejlesztése jelentősen hozzájárul a magyar GDP-hez, valamint a magyar beszállítói hálózaton keresztül, illetve várhatóan Magyarországra települő további beszállítók révén komoly nemzetgazdasági hozzáadott értéket jelent. Terveik során építenek a magyar vasútipar komoly hagyományaira. Elmondta: „a most megvásárolt Dunakeszi Járműjavítót is 1926-ban alapították, a magyar vasút gyártmányai a világ számos részén közlekednek, például Argentínában, Egyiptomban, Új-Zélandon. A magyar vasútipar az elmúlt évtizedek során komoly szakembergárdát nevelt ki, és ez a megalapozott vasútipari tudásbázis jelenleg is itt van az országban. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy világtendencia a vasút térnyerése az egyéb közlekedési ágazatokhoz képest azért, mert gyors, energia hatékony, tiszta és biztonságos szállítási alternatívát jelent.” Szerinte jelentős tudás- és technológiai transzferre ad lehetőséget az, hogy a Magyar Vagon Zrt. tulajdonostársa és egyben szakmai partnere a Dunakeszi Járműjavítóban a világ negyedik legnagyobb vasúti gördülőállomány gyártó vállalata. A partner licenszeket is átad az egyiptomi állami vasút megrendelésének teljesítéséhez, és szakembereket is továbbképez. Az egyiptomi állami vasúti megrendelés remények szerint az első lesz azok közül a projektek közül, amelyek majd tartós fellendülést hoznak a magyar gördülőállomány-gyártásban.

Az egyiptomi megrendelés gyártásának előkészítése folyamatban van, a járműjavító menedzsmentje felméri a viszonyokat, ennek ismeretében döntenek a gyártás indításáról. Az egyiptomi megrendelés teljesítéséhez is jelentős beruházásokat kell majd végrehajtani, ami az évek során tovább bővül és több száz új munkahelyet hoz létre.

Forrás: IHO/MTI

2020.06.10.