1 Közlekedéstudományi Egyesület - KTE

Tanulmányút a STADLER Szolnok Vasúti Járműgyártó Kft.-nél

BAZ Megyei Területi Szervezet
Szolnoki Ipari Park
2017. október 13.




Összefoglaló

A STADLER-nél járt a KTE B-A-Z Megyei Területi Szervezete

Idei tanulmányutunk célja a STADLER Cégcsoport Szolnoki Vasúti Kocsiszekrénygyártó Üzemének megtekintése volt. A Stadler szolnoki üzemének fő tevékenysége regionális motorvonatok alumínium kocsiszekrényeinek CNC megmunkálása, hegesztése és fényezése. A szakmai úton a KTE BAZ Megyei területi szervezetének tagjai -akik egyben a Magyar Közútkezelő, az MVK Zrt. a MÁV Zrt. Területi Igazgatóság, a Megyei Rendőrkapitányság, a TS Hungária, ÉMOK Kft., Swietelsky Magyarország Kft. és az ÉMKK Zrt., dolgozói- vettek részt.

Az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. különjárati luxusautóbusza 2017. október 13-án 42 fővel indult Miskolcról Szolnokra. A látogatást hosszú egyeztetés előzte meg, hiszen a cég nincs felkészülve csoportok látogatására – ellentétben azzal amint az autógyártó üzemekben tapasztaltuk. Ezért külön köszönjük a gyár vezetőinek, hogy lehetővé tették a betekintést a gyártás folyamatába, tevékenységükbe.

A STADLER Üzeménél már vártak minket és a kötelező munkavédelmi felszerelések kiosztása után munkavédelmi sisakban, szemüvegben, valamint hallásvédő füldugókkal készíthettük el emlékként az épület előtti csoportképünket. Sajnos, ahogy ezt már a hasonló járműgyártó üzemeknél megszokhattuk a gyár területén belül itt is tilos volt a fényképező használata. A teljes termelési folyamatot 3 csoportra bontva tekinthettük meg és mivel a csoport vezetői a termelést operatív irányítói voltak, így szakmai kérdéseinkre is minden esetben kielégítő választ kaphattunk.

Az üzem 2009-ben épült, és évről évre növelte a gyártási teljesítményét. Az első évben csak „komponenseket”, azaz egyes részelemeket gyártottak, később már összeállított kocsiszekrények is készültek itt. Idén, már 380 db járműszekrény legyártását tervezik.

Jelenleg a STADLER-nél két különböző típusú vasúti kocsiszekrények és egy a Német piacra készülő metrókocsik készülnek, így ezek teljes gyártási folyamatát kísérhettük végig. A gyárban készült vasúti és metró kocsik külső fényezésük után a STADLER Cégcsoport Lengyelországi, Németországi, vagy az Egyesült Államokbeli üzemeinél kapják meg a futóműveket, belső kárpitjaikat és az üléseket, továbbá itt folytatják le az átadás előtti tesztfuttatásokat. A kiszállítás közúton, a tengeren túlra hajón történik. Utóbbi esetben különös gonddal, több rétegben csomagolják a vasúti kocsikat, hogy a tengeri só ne tegyen kárt az áruban.

Egy-egy projekt munka megvalósításához un. „mérföldkő” terv készül, melyben minden folyamathoz, lépéshez dátumot, felelőst rendelnek. Sétánk az előkészítő, CNC, hegesztő csarnokokban kezdődött, ahol méretre vágják, hegesztik, furatolják az elemeket. Fontos az alumínium profilok tisztasága, ezért portalanítás, törlés után kezdik az elemeket megmunkálni. A formára vágáshoz sablonokat alkalmaznak, az ablak kivágásokat maróval készítik. A kivágott anyagdarabokon gyakorolhatnak az új, kiképzés alatti munkavállalók. A furatokat készítő ENDUKA gép, automatikusan, számítógépes program alapján váltja a revolver fejből a fúrófejeket. A CNC üzemben a fém forgácsot a gépek alól egyenesen egy hulladékgyűjtő konténerbe vezetik ki. Az egész üzem területén a tisztaság és rendezettség uralkodott.

A vonalkódos azonosító mellett a munkadarabok egyedi betű-szám kombinációs azonosítót kapnak, melyet az oldalfalba gravíroznak. Az elkészült munkadarab átvizsgálásra kerül. Különböző színű matricát kap a jóváhagyott munkadarab, a megmunkálást igénylő és a hegesztésre váró. A komponens hiányos, készterméket egy STOP tábla jelzi.

A kocsiszekrények teljes egészében az alvázelemektől a felépítményig alumíniumból, 100 %-ban hegesztési eljárással készülnek. Fontos a nyersanyag előkészítés, csak nagyon tiszta felületet hegesztenek. A hosszú varratokat automata hegesztő robot készíti, azonban az anyagok behelyezése a robot cellákba kézi munkával történik. A többi részelem rögzítése még kézi hegesztőeljárással történik, természetesen a legkorszerűbb eszközökkel. Úgynevezett tisztalevegős hegesztőgépeket használnak, mely akkumulátoros szerkezet a szakember derekára szerelve túlnyomásos tiszta levegőt juttat a hegesztőpajzs alá, ezáltal a folyamat során felszabaduló ártalmas gázok és gőzök belélegzése kizárt. A kézi hegesztésnél a régen alkalmazott sablon elemek helyett, tető projektorok vetítik a pontosan rögzített elemekre a szükséges hegesztési helyeket. Alumíniumhegesztésnél a zsugorodás, összehúzódás miatt nagyon fontos a hegesztési sorrend, valamint a meghatározott mértékű előfeszítés alkalmazása. Minden esetben minősített varratok kerülnek az elemekre. Először szemre vételezéssel, majd röntgennel is átvizsgálják az elkészült hegesztést. Munkájukat hitelesítik a munkadarabon a szakemberek, így láthattuk pl. a varrat egyengető bélyegzőjét a munkadarabon.

Minden munkahely mellett a szekrényben megtalálható az adott projekt tervdokumentációja. Amennyiben a rajzon változás van, azaz változik az indexe, (ilyen pl. amikor egyes furatok más helyre kerülnek.), akkor a szekrényekben azonnal cserélik a dokumentációt a terv érvényes változatára. Minden munkafolyamat dokumentálásra kerül. Megtalálható benne, hogy ki, mikor, milyen munkát végzett az adott darabon.

A gyártás közi raktározás a szabadban, egy mozgatható polc rendszerrel került megoldásra. A hideg raktárnak csak fedele van. Az innen csarnokba kerülő anyagokat hideg időben PB gázmelegítőkkel melegítik a gyöktámaszoknál megmunkálási hőfokra. 

A leghosszabb csarnok az összeszerelő üzem. Az elemekből összeállítják a kész járműszekrényt. Az elemeket összeszorító szerkezetekkel (stüke) fogatják egymáshoz, majd elsőként csak szakaszonként elhelyezett varratokkal fogatják össze az elemeket. A teljes összehegesztést a kocsi ajtajától a jármű végek irányába végzik. A kocsiszekrény alapos meo-nak vetik alá, bemérik (ferdeségek, varratok átvizsgálása, méret eltérések kiszűrése) mielőtt festésre küldenék.

A kész kocsiszekrényt egy harmonika ajtón keresztül mozgatják át a festő üzembe. Itt 7 festő kabin, 2 lakkozó és egy előkészítő – alapozó kabin található. A letisztításhoz kézi szemcseszórót alkalmaznak – munkaerő megtartás miatt alkalmazzák a gépi helyett. Festés előtt a csavar és furat helyeket tömítik jelölőkkel. A felületet visszaérdesítik, alapozzák, majd újra érdesítik. Festést követően átvizsgálják, hogy megfolyások vannak-e a szerelvényen, csak ezt követően lakkozzák. Felpolírozás után kaphat speciális bevonatot –pl. graffiti védőt. A festést is kézi erővel végzik. A veszélyes anyagok miatt ügyelnek, hogy félévente megtörténjen az alkalmazottak kötelező orvosi vizsgálata.

Gépi készre jelentést követően a megfestett készterméket átadják a logisztikának. A csomagolt termékek mozgatása kengyeles csúszó darus emelő segítségével történik. A hegesztett festett kocsiszekrény értéke 35-55 millió Ft. A komplett kocsi átlagosan 400 ezer EUR értékben vásárolható majd meg.

Érdekes volt hallani a STADLER Cégfilozófiáját, melyben első helyre a munkavédelem kerül, ezt kiemelt fontossággal kezelik. Ezt követi a kiváló minőségre vonatkozó elvárás, majd a határidő tartása. A költségtudatosság csak a 4. helyen szerepel a cégfilozófia fontossági sorrendjében. Minden dolgozó rendelkezik egy elektronikus kártyával, mellyel automatákból tudja kivételezni a gyártási folyamathoz szükséges rezsianyagokat, elsősorban felülettisztító és kezelőanyagokat, csiszolókorongokat, de a különböző típusú munkavédelmi kesztyűket is.

Elsősorban hegesztő szakembereket foglalkoztat a cég, de az utóbbi időben alkalmaznak betanított munkásokat is, akik csak a felületkezelési, tisztítási eljárásokat végezhetik. Komoly figyelmet fordítanak munkavállalóik képzésére. Felvételkor egy többhetes elméleti és gyakorlati oktatáson vesznek rész a jelöltek, mely során minden hét végén szelekciós vizsgát kell tenniük. A munkába állított új szakember még 3 hónapig egy régi kolléga irányításával, felügyeletével végezhet munkát. Időközönként ismeretfelújító, valamint új terméktípus bevezetése esetén céloktatásokon sajátítják el a munkafolyamatokat.

A mintegy három órás program során sok érdekes információt és tapasztalást szereztünk, melyekről az út további részében még sokat beszélgettünk.

 

Az üzemlátogatás után a Szolnoki Repülő múzeumba indultunk, mely a régi vasútállomás területén került kialakításra, magába foglalva építészeti emlékként az indóházat, raktár épületet és vízházat is. A RepTár nevet viselő múzeum, egyedülálló repüléstörténeti kiállítóhely Kelet-Európában. A múzeum több mint 4 500 m2 fedett kiállítóterével, és mintegy 60 000 m2 alapterületével már mérete okán is figyelemre tarthat számot. A kiállított tárgyak között muzeális értékű hadirepülőgépek, helikopterek, haditechnikai eszközök éppúgy megtalálhatók, mint a hajtóműmodellek, és a hazai repüléstörténet egyéb relikviái. A színvonalasan kialakított külső és belső látogatótereken megnézhettük a közelmúlt katonai és civil repülő eszközeit is.

A múzeum azonban több mint egy nagy repülőgép emlékpark. Az itt található nyugdíjazott és restaurált gépek mellett ugyanis megannyi interaktív eszköz kínál különleges élményt számunkra. A múzeum által kínált programok közül csoportunkkal egy 4D-s mozi vetítésen vettünk részt és többen kipróbálták a különböző szimulátor pontok lehetőségeit is. A tárlatvezetésen nagyon érdekes történeteket hallgathattunk és több magyar vonatkozású repüléstörténeti emléket láthattunk.

A jó hangulatban eltöltött nap után egy kicsit kizökkenve a hétköznapi feladatokból, új élményekkel gazdagodva és mentálisan feltöltődve érkeztünk az esti órákban Miskolcra.

 

 

Összefoglalót készítette: Vasvári Péter és Pohubi Ágnes

Galéria képek