1 Közlekedéstudományi Egyesület - KTE

KTE-KTI Szakmai Roadshow 2017 - A közlekedésbiztonság aktuális kérdései

BAZ Megyei Területi Szervezet
Miskolc, Magyar Közút Nzrt.
2017. június 07.



Program

2017. június 07. (szerda) délután

12:40-13:00 Regisztráció
13:00-13:10 Köszöntő
Peiker Tamás igazgató, Magyar Közút Nzrt. Borsod Megyei Igazgatósága
13:10-13:40 Lakott területen kívüli csomóponti balesetek mélyelemzése (baleseti gócpontok feltárása, másodlagos, harmadlagos baleseti okok kutatása
Hóz Erzsébet
13:40-14:10 "Közúti információk megfelelőségének vizsgálata
Gábor Miklós közlekedésmérnök, KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.
14:10-14:40 „Az ÉMOK Kft. körébe tartozó képzései, közlekedésetika”
Görömbölyi Zsolt közlekedésmérnök, Észak-magyarországi Oktatási és Közlekedésfejlesztési Kft.
14:40-15:10 „Megoldás az útbaigazító táblák téli láthatósági problémája” (szabadalom)
Sass István Magyar Közút Nzrt. ny.osztályvezető
15:10-15:30 Szakmai párbeszéd

Összefoglaló

Közlekedéstudományi Egyesület Borsod Megyei Szervezete, a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. és a Borsod Megyei Mérnök Kamara közös szervezésében, Közlekedésbiztonsági Konferencia került megrendezésre Miskolcon 2017. június 7-én a Magyar Közút Nzrt. BAZ. Megyei Igazgatóságának tanácstermében.

A Konferenciára érkező előadókat és közel 50 fő érdeklődő szakembert Vasvári Péter úr, a KTE BAZ megyei területi szervezetének titkára köszöntötte. Mint levezető elnök, felkérte a Konferencia házigazdáját a rendezvény megnyitására.

Peiker Tamás úr, a Magyar Közút Nzrt. megyei igazgatója rövid köszöntőjében elmondta, hogy az előadások milyen érdekességek alapján kerültek a programba, és hogyan kapcsolódnak, épülnek egymásra.

Pitkó László rendőr alezredes úr, a BAZ. MRFK Közlekedésrendészeti osztályvezetője volt az első előadó, aki vetített képes előadásban ismertette a VÉDA Közúti Intelligens Komplex Hálózat felépítését, a rendszer működését, funkcióit, személyi feltételeit és tapasztalatait. Képet kaphattunk a fix KKEP, vhKKEP, kézi informatikai eszközök és KAFIR egymást kiegészítő szerepéről, valamint a tervezés és elemzés fontosságáról a helyszínek és időpontok meghatározásánál. Alezredes úr hangsúlyozta a rendszerben a prevenció elsődlegességét. Több hozzászólás is bizonyította, hogy a témát nagy érdeklődés kíséri.

Szorosan kapcsolódott az előzőekhez Hóz Erzsébet a KTI Közlekedésbiztonsági Kutatóközpont tudományos főmunkatársának előadása a Lakott területen kívüli csomóponti balesetek mélyelemzéséről. A 16 megyében elvégzett elemzésből sajnos megyénk kimaradt, de ez a tanulságok értékéből nem volt le. A rendőrségtől kapott akták adatainak angol mintára történő mélyelemzése rámutatott, hogy az elsődleges baleseti okok mellett a másodlagos okok milyen jelentős befolyásoló tényezők lehetnek. Megállapítható volt, hogy 95%-ban egyéb befolyásoló tényezők is jelentős szerepet játszanak a balesetekben, hogy az érintettek vallomásai egymásnak a legtöbbször ellentmondóak, és a kerékpárosok és motorkerékpárosok feltűnően nagy aránya a halálos balesetekben. Javaslatok hangzottak el a biztonság fokozásának módjára (STOP táblák, lassító bordák, sebesség korlátozások, stb.) ezen a területen. A hallgatók is megosztották tapasztalataikat és javaslataikat az előadóval.

Görömbölyi Zsolt úr, az ÉMOK Kft. vezetője, a Kft. képzésiről, tapasztalatairól számolt be, mely egyben képet adott a közlekedésetika, közlekedéskultúra mai helyzetéről régiónkban, Magyarországon. A járművezetői oktatás, a kategóriás képzések, utasjogi képzések, GKI továbbképzések felépítéséről, követelményeiről hallhattunk. A vészhelyzeti reakciók eltérőségéről, tachográf nélküli közlekedés veszélyeiről kaptunk tapasztalati információkat. Több kérdés hangzott el a „hivatásos” gépjárművezető képzéssel kapcsolatban, városi közlekedésben ifjabb vezetőknél érzékelhető bizonytalan reakciókra vonatkozóan.

Záró előadásként Sass István úr, a Magyar Közút nyugalmazott osztályvezetőjének szabadalmazott megoldását ismerhettük meg az útbaigazító közúti táblák láthatósági problémáira. Áttekintést kaptunk a KRESZ és útbaigazító táblák láthatóságát segítő, fényvisszaverős, fóliás megoldásainak történetéről, fontosságáról. Az un. „foltos”, oszlopoknál, tartóknál bederesedett táblák olvashatatlan információit több képpel is érzékeltette előadónk. Végül rétértünk az olvashatóság és láthatóság szempontjából is megoldást jelentő közúti tábla szerkezet, a „szendvics panel” előállítási körülményeire és alkalmazásának gyakorlati tapasztalataira. Az új elem bemutató darabja körbe járt a hallgatóság kezei között. Ennek a közlekedésbiztonsági fejlesztésnek az országos kiterjesztése mindannyiunk megelégedésére szolgál majd.

A Konferenciát oldott légkörben és -a hozzászólások mennyiségére tekintettel-, kicsit a meghirdetett időn túl zárta a levező elnök. Köszönjük a szervezőknek a tartalmas programot.

Lejegyezte: Pohubi Ágnes

Letölthető dokumentumok

Galéria képek